måndag, januari 19, 2009

Rockabilly - de sista romantikerna

Vad är dealen med att de inte har internet i hytten på Viking Line? Jag föredrar att åka båt mellan Finland och Sverige av flera olika skäl; det är miljövänligare, det är billigt som fan och själen hinner med bättre när man vaknar upp i ett nytt land. MEN det är helt idiotiskt att man inte kan arbeta på båten. Det finns förstås internet att tillgå, man kan köpa svindyr tid på någon av deras crap datorer vid kaféet och jag vet via min kusin som jobbat för dem att personalen har nät i sina hytter, så varför kan man inte köpa till det i hytten? När man åker från Helsingfors är man på båten i hela 17 timmar, så man har gått om tid att få lite jobb gjort. Jaja, det är ett i-landsproblem, men det betyder ju inte att det är rätt störande ändå.

Hursomhelst så tillbringade jag i stället tiden med att läsa Josefin Ekmans ypperliga reportagebok Rockabilly - en bok om de sista romantikerna, som jag hittade på rea för bara 3 euro. Boken handlar förstås om rockabillykulturen och den var både intressant och välskriven (även om det var lite väl många korrektursfel för att min anala sida ska kunna låta bli att störas). Ekman har rest runt främst i USA och Sverige och träffat folk som passionerat ägnar sig åt rockabillykulturen, alltså åt musik och kläder och bilar från andra hälften av 50-talet. Jag gillar kulturen även om könsuppdelningen känns jävligt daterad och Ekmans bok är en bra ingång till att ta reda på mer om denna nostalgiska livsstil. Kolla in boken.