tisdag, januari 13, 2009

Golden Globe-resultaten

Jag vet att det är alldeles för sent att "rapportera" om Golden Globe-resultaten (som blev klara natten mellan söndagen och måndagen svensk tid), men kommentera dem vill jag förstås göra. För mera info kring vad Golden Globe är för ett pris kan ni följa länken ovan eller läsa inlägget jag skrev när nomineringarna kom ut här.



Gladast är jag över att Mickey Rourke vann för sin fenomenala insats i Darren Aronofskys hjärtskärande film The Wrestler. Har redan sett den två gånger och blev lika rörd även andra gången. Rourke spelar Randy "The Ram" Robinson, en avdankad wrestler (alltså det amerikanska white trash-spektaklet, inte brottning) som kämpar med sin utkörda fysik och sitt fattiga liv i en trailer park. Rourke gör en otroligt fysisk och fantastiskt känslig insats och man känner verkligen för honom filmen igenom. Hoppas hoppas han får en Oscar också. Aronofsky vet exakt vad han håller på med (vilket man knappast kan säga om hans senaste film innan den här, den flummiga The Fountain) och allt är helt enkelt bra; manus, foto, musik m.m. Filmen har premiär på bio i Sverige 13 februari, men som vanligt är det även många icke-filmkritiker som sett den redan nu (den gick bl.a. på Stockholms filmfestival i november) och jag kan inte komma ihåg när en film varit så hajpad bland mina vänner och bekanta senast. Absolut alla talar om den och alla älskar den. Så se den så fort ni kan! Vill också påminna er om dokumentären Beyond the Mat från 1999 som visar precis den världen som The Wrestler rör sig i. Den är också mycket sevärd.

På tal om Oscar så vann Heath Ledger postumt bästa biroll för sin stormunnade version av Jokern i The Dark Knight, jag lovar att han kommer att få en Oscar också. Akademien älskar handikapp och sådant (döden är väl ett ganska gigantiskt handikapp?).

Danny "Trainspotting" Boyles Slumdog Billionaire tog storslam med fyra tunga priser: bästa film, bästa manus, bästa regi och bästa musik (okej, det sista är kanske inte så tungt...), jag ser fram emot att se den i veckan.

Tina Fey och Alec Baldwin fick välförtjänt priser för bästa skådisinsatser i komediserie för 30 Rock, det går inte att hajpa Baldwins prestation för mycket, han är helt enkelt sjukt rolig i den rollen!

Flera priser gick också till HBO-producerade miniserien John Adams (som handlar om grundandet av U.S.A.), som jag såg ett avsnitt av i höstas men inte riktigt fastnade för. Gillar verkligen Laura Linney och Paul Giamatti (som båda vann för sina insatser) och är en sucker för historiska dramer så där allmänt, så upplägget är ju som det ska, så ska nog ge den en chans till.

För en fullkomlig lista på alla vinnare (och övriga nominerade), klicka här.