tisdag, februari 17, 2009

Titelsekvensernas värld

Hittade min absoluta drömutställning i nyaste tyska Vanity Fair, ska gå dit i morgon med killen jag bor med. Utställningen heter Vorspannkino, vilket betyder ungefär titelsekvensbio, och den visas på KW Institute for Contemporary Art Berlin. De har alltså samlat 54 stycken berömda titelsekvenser från filmer som Catch Me If You Can, Rosa Pantern och förstås Hitchcocks Vertigo (an av mina favoriter alla kategorier) av legendariska titelsekvensmakaren Saul Bass. Så länge jag kommer i håg så har jag intresserat mig för öppningssekvensen (vad ska man egentligen använda för ord på svenska?) i filmer, jag har t.o.m. funderat på att det skulle vara mitt ämne om/när jag doktorerar i filmvetenskap. Sökte böcker kring ämnet på filmvetenskapens bibliotek när jag pluggade och lyckades inte hitta några, nu googlade jag och sökte på diverse boksidor en snabbis nyss, men lyckades inte hitta något nu heller. Om det är någon som känner till någon bok om det här, snälla tipsa mig!

Jag tänkte lägga in några öppningssekvenser jag gillar nedan och börja med Terry Gilliams Twelve Monkeys. Hittar bara en del av öppningen på YouTube, men hittade på köpet något så fantastiskt som en lista på de bästa titelsekvenserna. Så nu vet jag att resten av dagen kommer att gå åt till att kolla igenom den...



Otroligt enkel, men hypnotisk. Alla som läst filmvetenskap eller är lätt nördiga cineaster känner redan till det här och ni får ursäkta, men om det finns någon därute som inte visste det så måste jag ända berätta det: Twelve Monkeys bygger på en kortfilm av Chris Marker som heter La Jetée, som består av hopklippta stillbilder. Den är helt fantastisk och extremt kultförklarad, så se den nu och låtsas som att du sett den för evigheter sedan när du impar på killen eller tjejen i baren. Vad har förresten hänt med Madeleine Stowe (som är med i Twelve Monkeys)? Kan inte komma ihåg att jag sett henne i någon film på tio år, vilket hennes imdb också bekräftar. Synd på kool röst.



David Finchers Panic Room har jag inte sett sedan den gick på bio, men kommer fortfarande ihåg den slicka 3D-effekten på bokstäverna på husen.



Mera Fincher, här i Se7en, han har alltid bra öppningar på sina filmer. Ville förstås lägga in Fight Clubs öppningssekvens också, den är svinbra, men bisarrt nog hittar jag den inte, endast scheisseversioner med annan musik. Warum?



Stranger than Fiction använder text på ett roligt sätt i öppningssekvensen.

Och här är de första avsnitten av den där topplistan (första innehåller faktiskt Twelve Monkeys), alla 34 avsnitt finns förstås på YouTube.





4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Klockrent (faktiskt) tips:

http://www.artofthetitle.com/

Introsekvenser i så hög kvalitet att jag är förvånad över att sajten får finnas kvar. Analyser, intervjuer och kommentarer som antagligen är bättre än nån bok som går att hitta.

Här t.ex., en fin jämförelse mellan Alien-introna.

4:09 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

5:10 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Tack, Jonas, massor för tipset. Nu vet jag var jag kommer att tillbringa resten av kvällen! Grymt.

5:11 em  
Anonymous Anonym said...

Kan ju inte bli mycket bättre än Kuntzel & Deygas öppning på Catch me if you van ->

http://www.youtube.com/watch?v=gaLDyrun_Cc

/ SNy.

9:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Home