onsdag, mars 18, 2009

Twilight...

Läste i en artikel i DN att Juan Bayona ska göra den tredje Twilight-filmen (ja ja, det är över en vecka sedan artikeln publicerats men den senaste tiden har tillbringats inne i mitt huvud snarare än online for a change...). Det är ju han som gjorde min absoluta favoritskräckis Barnhemmet (min enda femma i Elle), som jag såg i Cannes 2007 och intervjuade Guillermo del Toro för (han producerade filmen). Mitt livs hittills bästa intervju och härligaste connection, del Toro är en stor underbar nallebjörn och vi fortsatte prata i minst en kvart efter intervjun, han är också stor Ghibli-fan och lyste av stolthet när jag jämförde Pans labyrint med Ghiblifilmer som Spirited Away och Det levande slottet. Kramen jag fick när vi skiljdes åt toppade till och med pussen jag fick av Mads Mikkelsen några dagar innan. Det är stort.



Anyway, artikeln påminde mig om att jag fortfarande inte sett Twilight, så därför gjorde jag det. Man måste ju veta vad kidsen går i gång på nuförtiden... Och herrigud vad filmen är melodramatisk, de kan ju knappt prata med varann utan att det ska vara "stämningsfullt kuslig/romantisk" musik och en kamera som roterar runt dem. Och denna ständiga slowmo gör en till slut helt vansinnig. Men men, kan se vad det är som fascinerar fjortisflickor, jag skulle nog också ha älskat det då. Och det är ju en gigantisk jävla portion av undertryckt kåthet, förståeligt att tonårstjejer diggar att ha en forum att leva ut sina lustar. I support that. Mig fick det dock mest att känna mig gammal.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag skulle säga att twilight är 2000-talets The Crow. Det är i alla fall, enligt min erfarenhet, samma typ av folk som gillar den.

12:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home