tisdag, mars 03, 2009

HEMMA igen igen igen!

Som ni kanske har förstått så är jag i Stockholm just nu. Och inte bara just nu, jag har flyttat tillbaka! Landade förra veckan, tillbringade helgen i Finland på klassträff (nostalgi!) och firade brorsdotterns ettårsdag och den här veckan har jag skickat in materialet till Elle nr 5. Det var också det sista numret av Elle där jag medverkade i den formen som det har nu (med en filmsida i Aktuelle), de ska omstrukturera tidningen. Kommer säkert att skriva för dem på ett eller annat sätt ändå i fortsättningen, men som regelrätt recensent blev det exakt ett år.

Fick reda på det i Berlin för två veckor sedan. Hade varit riktigt olycklig veckorna innan, hade konstiga hälsoproblem med ihållande hosta och utmattning och funderade konstant på vad jag egentligen ska göra, hur jag ska tjäna pengar och var jag ska bo. En riktigt mörk period. När jag fick beskedet om att jag inte ens har inkomsten från Elle längre bröt jag ihop och bara grät. Kändes hemskt att vara i Berlin utan mina vänner och utan någon aning om vad jag skulle göra. Och jag gav upp helt enkelt. Ringde gråtande hem till min bästa vän och livscoach Oscar, som gjorde precis som en bästa vän och man ska göra, han sa: "Hördu gumman, nu kommer du hem så ordnar vi upp det här". Det var ju det beslutet som grott i mig enda sedan julen, men det var som att trycka på en knapp att fatta det. Allting mörkt bara rann av mig och energin återvände. Mejlade min otroligt kloka kusin Linda (som jag aldrig mejlar annars, fick bara en stark impuls att göra det) som svarade på kvällen med det mest fantastiska mejl jag någonsin fått, ett mejl som fick mig att se allting klart igen. Ibland är det mest effektiva sättet att nå insikt att helt enkelt ge upp och precis som hon lovade så började allting falla på plats omkring mig så fort jag fattat beslutet att flytta hem.

Helgen som följde, min sista helg i Berlin, var härlig. Jag kände dofter, såg nya saker på gator jag vandrat på hur många gånger som helst, gjorde plötsligt gamla invanda saker på ett nytt sätt, det kändes som om en stor blöt filt hade lyfts bort från mig. Jag var fullt levande igen. Genom kriser till ett nytt liv. Nu är jag tillbaka, genuint glad och energisk. Har faktiskt fått en del uppdrag så fort jag bestämt mig för att flytta tillbaka och har lite grejer på gång, men i princip är jag arbetssökande. Så tar gärna emot erbjudanden...

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Välkommen hem Dea! Roligt att ha dig i Stockholm för en gångs skull, kanske vi t.o.m. hinner ses nån gång?:) Har du hört att Lidia flyttar hit i höst för att gå på folkhögskola?

Kram

12:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home