måndag, februari 23, 2009

Oscarsresultaten

Var på Panorama bar ett par timmar i går kväll, det var helt otrolig stämning, Dixon spelade ett lunkigt set med stoooora ljud och fet bas. Dansade av mig alla spänningar och njöt för fullt av mitt avsked till mitt favoritdansgolv. Nu tar det en tid innan jag är tillbaka, det är klart.

Dök upp hos Robert vid midnatt ungefär, hade bullat upp med allt från myskläder till ingefärschoklad. Den tyska röda mattan-showen var fruktansvärt dålig, men en liten ljuspunkt fick man i a f i söta David Kross, den artonårige tyske skådespelaren som råhajpas för sin roll i The Reader. Eller Der Vorleser som den heter och som amerikanarna uttalar Dejr Föurleejser.Nåja, men sedan satte det hela äntligen i igång. Jag gillade verkligen Hugh Jackmans öppningsnummer där han iscensatte alla bästa film-nominerade filmer på ett semicrappigt sätt. När han i Mickey Rourkes klassiska stans från The Wrestler ropade "I am Wolverine" skrattade jag stort.

Men inget fick mig att skratta så mycket som tacktalet som drogs av japanen som vann bästa animerade kortfilm. Så dåliga engelska är det otroligt länge sedan man såg, vi fullkomligt vek oss av skratt medan han talade och efteråt när vi tänkte på det.



"Thank you, all my stuff. Thank you, my pencil. Thank you, Academy"

Största förvåningen var väl att Sean Penn vann i stället för Mickey Rourke, men han förtjänar det totalt, han var extremt övertygande i Milk. Och min dröm om att få se James Franco gick i uppfyllelse, så sjukt roligt att han och Seth Rogen spelade sina karaktärer från Pineapple Express. När de skulle dela ut priset för bästa kortfilm uttalade Franco den tyska titeln "Spielzeugland" som "Spiggelsgland" och Rogen kan inte hålla sig från gapskratt. Det kunde inte vi heller. Han är bara för gullig ju.



Såg James Franco live när han var i Stockholm för Spiderman 3-premiären och tyckte han verkade så sjukt sympatisk. Hade aldrig riktigt lagt märke till honom tidigare, men redan i Pineapple Express märkte jag att jag verkligen gillar honom. Nu när jag läst en artikel om hur han tagit ett steg bort från filmandet och läser litteratur och regi på universitetet i New York och sett hans fullkomligt underbara rollprestation i Milk kan jag ärligt säga att han är min nya favvokille.

Jag skriver inte ut vilka de rätta vinnarna av Oscarsstatyetterna var, det kan ni kolla här, men jag kan säga så mycket som att jag hade 17 rätt av 24, vilket är personligt rekord. Kul! Så nu har jag vunnit över Robert och ska i morgon inkassera vinsten bestående av inträdet till utställningen om öppningssekvenser som jag skrev om i ett tidigare inlägg.

Jag sa ju tidigare att jag var vaken hela natten, men nu börjar jag bli lite osäker. Kan inte komma ihåg att det skulle ha kommit någon ihopklippt grej om de som dött under gångna året, men den brukar ju alltid vara med. Och nu när Heath Ledger hör till dem som tyvärr dog förra året så finns det ju ännu större orsak att ha med det, kan inte komma ihåg när någon död skådis hajpats så mycket för en prestation tidigare (och vunnit!).

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Arigato Mr Roboto!" Gulliiig!!!
Imdb:ade James Franco och kom på att jag såg honom i The Company. Fin utstrålning.

1:06 em  
Anonymous Anonym said...

Jo, det fanns med en "Im memoriam" även i år. Något som jag brukar se fram emot väldigt mycket, så även i år. Tyvärr så intog ju Queen Latifah scenen och stod längst fram med monitorer bakom sig, som visade montaget. Det blev inte alls lika andäktigt som tidigare år och fokus flyttades istället till hennes framträdande. Lite synd. Men det var ändå fint med Paul Newman som fick det enda rörliga klippet.

Dock så inhyste inte montaget Heath Ledger eftersom han gick bort innan förra årets gala och fanns med bland klippen då istället.

Och jag tror ditt minne är gott, för detta vara bara den andra postuma skådespelarstatyetten som delats ut någonsin på Oscarsgalan. Peter Finch gick bort 1977, drygt två månader innan galan, men erhöll ändå en Oscar för sin roll i Network (1976).

8:31 em  
Blogger Inspiration said...

Va har du missat freaks and geeks Andrea? Det är ju Francos bästa grejer, bara att börja ladda.
kul att du är tillbaks

10:27 fm  

Skicka en kommentar

<< Home