söndag, februari 22, 2009

Mitt Oscarstips

Vaknade precis, kom hem från Panorama bar vid typ åtta. De har öppnat upp ombyggnaden nu, så där det var toa tidigare är nu en ännu större toa med typ 20 bås och en liten chill out, ovanför ingången till toan är en stor trappa upp till ett chill out-område och en balkong som man kan se ner på dansgolvet från (alltså på vänstra väggen vid dj-båset om man kollar från dansgolvet). Kändes helt ovant med det nya, men det berodde nog också på att jag var där så tidigt, fullt med turister och nästan inga stammisar. Så nu ska jag bara fixa i ordning mig och gå tillbaka och dansa till Josh Wink som börjar spela klockan 18. Och sedan hem till min filmkompis Robert och kolla Oscarsgalan. Vilken kul kväll att vakna upp till! Traditionsenligt brukar jag kolla på Oscarsgalan med några andra filmkritiker och f.d. kollegor i Stockholm, men nu får jag helt enkelt vara med dem i anadom (som min morsa trodde det hette hela sin barndom). Fighten brukar stå mellan Elin Larsson (som tog över efter mig på Metro) och mig med ca 14 (av 24) rätt, så jag är ingen supergissare direkt, men ok... Vi får se hur det går i år, här kommer mina gissningar (obs, vad jag tror, inte vad jag vill!). Skriver priserna på engelska av ren lathet och i den ordningen de står i print balloten på hemsidan (här kan ni skriva ut den):

Actor, leading:
Mickey Rourke i The Wrestler

Actor supporting:
Heath Ledger i The Dark Knight

Actress, leading:
Kate Winslet i The Reader

Actress, supporting:
Penelope Cruz i Vicky Christina Barcelona

Animated feature:
Wall-E

Art direction:
The Curious Case of Benjamin Button

Cinematography:
The Curious Case of Benjamin Button

Costume design:
Australia

Directing:
Danny Boyle för Slumdog Millionaire

Documentary feature:
Man on Wire

Documentary short:
The Conscience of Nhem En

Film editing:
Chris Dickens för Slumdog Millionaire

Foreign language film:
Waltz with Bashir

Makeup:
The Curious Case of Benjamin Button

Original score:
Slumdog Millionaire

Original song:
Jai Ho från Slumdog Millionaire

Best picture:
Slumdog Millionaire

Short film, animated:
Presto

Short film, live action:
Spielzeugland

Sound editing:
The Dark Knight

Sound mixing:
The Dark Knight

Visual effects:
The Curious Case of Benjamin Button

Screenplay, adapted:
Slumdog Millionaire

Screenplay, original:
Milk

1 Comments:

Blogger The Picnic Boy said...

Vicky Christina Barcelona är nog den bästa filmen som har kommit upp på bio på senaste tid. Love woody!

4:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Home