måndag, mars 02, 2009

Tempo dokumentärfilmsfestival

Sitter hemma hos min brorsa i Finland, har varit på klassträff i Helsingfors i fredags (nostalgitripp!) och så fyllde min brorsdotter Svea 1 år i går. Så perfekt tillfälle att hälsa på i öst. Kommer till Stockholm i morgon och ska då förbereda mig inför Tempo dokumentärfilmfestival, som börjar onsdag kväll. Ska hålla i deras prisgala på lördagen klockan 18.30 på biograf Viktoria, vilket ska bli kul. Men roligast är förstås att jag får se hur mycket film som helst. De visar film på Viktoria och Klara (i Kulturhuset), men också på Rio, den gamla kvartersbiografen i Hornstull som fått nya ägare och rustats upp. Är så otroligt glad över det, hur den har skötts geno åren är en total skam och sorg, men nu blåser hoppets vindar ånyo. Dessutom bor jag hos Oscar runt hörnet, så det är praktiskt. Har ett fullspäckat schema av visningar framför mig, de som jag är mest peppad på är:

NY77, The Coolest Year in Hell (om New York i slutet av 70-talet)
Youtube och jag med Ruben Östlund
Planet B-Boy (om breakdance)
Generation Electro (om techtonik)
Japan: A story of Love and Hate (om en japansk direktörs uppgång och fall)

Och så förstås alla svenska dokumentärer som har chansen att vinna The Documentary Award. Har bara sett Måns Månssons HR Landshövding hittills, men jag gillar den skarpt. Måns är alltid så jävla bra och filmerna en njutning för ögat. Tempos hemsida är överskådlig, funktionell (man kan göra sitt eget visningsschema!) och snygg, kudos till dem. Kolla in den här. Hoppas vi ses i vimlet!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kom och säg hej till en stackars utsatt ordinarie kassör ^^
Det ska bli väldigt kul med tempofestivalen. Skönt när ens vanliga dag byts ut mot något lite mer festligt som en festival.
Hinner nog dock inte se något, utan hoppas på att de visas lite på biograferna och sedan SVT Play. Ack en bioarbetares förbannelse...

1:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Home