torsdag, september 30, 2010

Äntligen nere på Fantastisk filmfestival

Sitter nu på hotellet i Lund, kom ner till Fantastisk filmfestival i eftermiddags. Sitter alltså i den internationella juryn tillsammans med de brittiska gentlemännen Kim Newman (från Empire) och Philip Bergson (filmfestivalräv). Kom ner vid femtiden och har redan hunnit se två av de fem tävlingsfilmerna. Kan givetvis inte säga något om dem här och nu (tystnadsplikt, you know), men kan i alla fall säga att det känns superkul att vara här, alla på festivalen är grymt trevliga och mitt lilla hotellrum otroligt mysigt. Ska verkligen se så mycket film som jag bara kan under de här dagarna och alla filmer som inte ingår i tävlan kan jag ju blogga om, så det kommer jag att göra.

Presentationstexten om mig i katalogen är förresten rätt kul:
One of the two (so far, and in Sweden) well known Finnish/Swedish film critics born in Helsinki, 1978. (yes, there are two of them - both very good, and very talented, which apparently is confusing to some. Not us.) Andrea, a familiar face from various movie- and cinema related TV-shows, nowadays has the Swedish Film Institute as her base of operation.

Det är ju givetvis Johanna Koljonen som är den andra filmkritikern (läs tidigare inlägg här), kul att de plockat upp det. Nu ska jag sova så att jag orkar upp i morgon, har en dejt med min kompis Elin Larsson (Cinemas chefred) vid frukosten, hon sitter i den andra juryn som delar ut Méliès.

Hotellfrukost... Mmmmmm.