onsdag, november 22, 2006

Finlandssvenska - historia och statistik

Det är löjligt att ens försöka gissa hur många gånger jag förklarat vilka finlandssvenskarna är och vad som särskiljer finlandssvenskan från rikssvenskan. Det verkar som att det inte förekommer någon sorts undervisning i det här överhuvudtaget i den svenska grundskolan, vilket ju är absurt med tanke på den långa historia våra två länder har tillsammans. Min pappa är den mest framstående språkvårdaren inom finlandssvenskan (det är sant, i Finland frågar alla mig om jag är släkt med Mikael Reuter) och häromveckan var han här i Stockholm och höll en föreläsning om finlandssvenskarna på någon konferens. Föreläsningen spelades in och kan ses här, så om du är intresserad kan du klicka på länken, scrolla ner till "Svenskan - ett officiellt språk i Finland!" och få en kurs i vem vi konstiga mumintroll egentligen är.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Svenskar vet lite om Finland over huvud taget. Kommentarer jag hort pa jobbet ar: "I norra Finland puttrar hembranningsautomaterna...", "Nar Jari (en finsk kille) gar hem korkar han ur Vodka flaskan...klunk klunk klunk...bastar och satter sen pa karringen." ... Etc etc etc ... Da kan man gissa att dom vet annu mindre om findlandssvenska(r).

1:21 fm  
Anonymous Anonym said...

You go girl - sprid budskapet!

Det är bra med språkvårdande föräldrar...
Eller varför tror du att jag lever i exil här på andra sidan viken...

11:15 em  
Blogger David said...

Roligt torrt konstaterande utan närmare förklaring 18 minuter in i inspelningen.

3:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home