lördag, november 18, 2006

Invigningsgalan på Stockholms filmfestival

Huhu, vilken dekadens. Sitter och bakisbloggar efter tre hårda festnätter som tog sin början i onsdags på Stockholms filmfestivals invigningsgala. Först var det visning av Todd Fields Little children på Skandia. Filmen var rätt deprimerande men klart sevärd. Sedan var det kalas på Nordic Light hotell. Senast jag var där var vid nyår, då var det dans till tysk minimalistisk knulltechno (ett uttryck klejmat av yours truly) som gällde. Det är en rätt bra lokal, lite dansgolv och mycket mingelvänligt, vilket ju är hela poängen med tillställningar som den i onsdags.

Träffade bl.a. John Cameron Mitchell, regissören till Shortbus. Han var precis lika mycket kärlek och humor som hans underbara film och sjukt liten. Den där grejen om att kändisar alltid är mycket mindre än man hade väntat sig stämde i alla fall på honom. Jag hade tänkt länka till shortbusmovie.com, men där är bara en satirteckning från Intl Herald Tribune som kommenterar Irakkriget. Samma grej gäller marieantoinettemovie.com, så en protest verkar vara på gång. Kommentera gärna om ni har hittat fler filmsidor som är med i protesten. Jag stöder dem!

Sedan träffade jag också Amir Chamdin, en kompis sedan länge, som sade att han varit på en Q&A med Alejandro Gonzalez Iñarritu i Chicago, om Babel förstås. Iñarritu berättade att Marockoinspelningen varit rätt kaotisk, två veckor innan sinspelning hade han fortfarande inte rollbesatt vissa roller, killen som tar Brad Pitt och Cate Blanchett till sin hemby i filmen var t.ex. en tekniker som fick rycka in (och han är svinbra). Och det är plåtat med 16 mm!

Stötte också på Helen Ahlsson, framgångsrik producent (hon var årets Producer on the move i Cannes, alltså utvald av Svenska filminstitutet av representera Sverige). Helen har bl.a. producerat Armbryterskan från Ensamheten, vilken ju var riktigt bra. Hon kom ut med hur mycket hon älskar Finland och jag predikade som vanligt om min grundmurade kärlek till Dalarna. Hon är från Borlänge, vilket ju är Dalarnas ghetto nr 1 med sprit och amfetamin och knivfajter, men förutom den hålan så är Dalarna mitt absoluta favoritlandskap. Insjön rules!

Författaren Daniel Åberg var också där (kolla in hans blogg här!). Han har bolaget Dudley förlag tillsammans med min business partner Morgan Sturesson (och är en kompis också förstås). Morgan och jag och Gabbe har produktionsbolaget Sockerresenärerna tillsammans och vi har köpt rättigheterna till Daniels bok Dannyboy & kärleken, som vi tänkt filmatisera typ våren 2008. Vi har inte riktigt kommit igång med vår verksamhet dock, mycket för att vi jobbar så mycket med annat men också för att Gabbe bor i New York och utbildar sig till regissör. Gabbe har bloggen Kackerlackor och cracklangare som är sjukt rolig läsning speciellt för New Yorktorskar. Check it out!

Mattias Dahlström, musikkritiker på DN samt en av grundarna av Ingmar, var också på plats. Alltid lika underbart att se honom, han är en av mina äldsta vänner här i Stockholm. Som jag sagt förut så tycker jag att han är en av de tre bästa populärkultursjournalisterna (shit va många bokstäver...) i Sverige. De andra är som bekant Fredrik Strage och Kristoffer Poppius. Även han är en vän i bloggosfären, han skriver en blogg om fotboll som du kan inspektera här. Kvällen fortsatte med dimmiga timmar på Spy bar, men det är en helt annan historia...

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hur sjutton kunde jag få en så där lång panna? Vidvinkel? Höjdvinkel?

4:34 em  
Blogger Gabriel said...

Yees... but soon, the world shall be OURS!

6:51 em  
Anonymous Anonym said...

Daniel: Så är det att ha högt hårfäste. ;-)

Gabriel: It already is. The world just doesn't know it.

8:17 em  
Blogger Daniel said...

Ja, Borlänge är sprit, amfetamin och knivfajter. Och på något sätt är det därför den hålan är den absoluta essänsen av Dalarna. En helt jävla underbar essäns.

10:43 em  

Skicka en kommentar

<< Home