tisdag, november 14, 2006

The Fountain


Var och kollade på Darren Aronofskys The Fountain i morse, han kommer ju hit nästa vecka med anledning av att Stockholms filmfestival ger honom Visionary Award och då ska jag troligen intervjua honom för ett nytt (hemligt!) livsstilsmagasin vars första nummer kommer ut i februari nästa år. Kommer ihåg när jag såg hans debut Pi på Kärlek & Anarki (Helsingfors filmfestival), jag fascinerades av hur svårt det var att lista ut om huvudkaraktären var galen eller genialisk och nu har jag lite samma sorts känslor för Darren. The Fountain är en film som är omöjlig att definiera och faktiskt lite omöjlig att tycka något om också. Den utspelar sig i tre olika tider; conquistadorernas erövring av mayaindianernas land (sekelskifte 1400-1500-talet är det väl), någotslags nutid och så en sista del som antingen är i en avlägsen framtid eller bara i en helt annan dimension (kanske dödsriket ungefär, men in space). I alla delar finns det älskande paret spelat av Hugh Jackman och Rachel Weisz. Filmen korsklipper mellan de här olika planen utan att egentligen berätta så mycket. Mot slutet blev det definitivt för utdraget, men jag tyckte om filmen medan den höll på. Men var den bra eller bara konstig? Hm, jag vet inte. Måste nog fundera på det någon dag. En sak är i alla fall säker, Hugh Jackman har helt perfekt huvudform! De borde verkligen ha honom helrakad i fler filmer.