fredag, november 03, 2006

STHLM.DOC


Jag satt med i juryn för sektionen STHLM.DOC, som ingår i Tempo dokumentärfilmsfestival och består av korta dokumentärfilmer producerade i Stockholm, och i onsdags träffades vi för att se de fem nominerade filmerna. I juryn ingick också dokumentärfilmaren Måns Månsson, Filminstitutets Ragnar Berthling, Katharina Mattsson från Folkets bio och programchefen för Tempo Sofie Lagergren. Vi samlades i Folkets bios lokaler och såg filmerna i biograf Beskow, den hetaste och minst syrerika biograf jag någonsin upplevt. De fem nominerade filmerna var Bosse & Bänke av Ricky Gevert (inte Gervais...), Emma hjärtat Olle av Ulrika Widmark, Psykoballet av Frida Kempff, En film om att göra något enkelt svårt av Calle Holck och Fast eller flytande av Eva Cederstam och Åsa Maria Bengtsson.

När vi sett filmerna gick vi till Gondolen och käkade, drack och diskuterade. Trots att jag bott i Stockholm i sju år var det första gången jag var på Gondolen, helt jävla sjukt! Speciellt med tanke på hur många gånger jag sagt att jag ska gå dit och t.o.m. varit på väg dit. Nåja, bättre sent än aldrig. Om jag skulle lyckas ta mig till Livrustkammaren också skulle jag ju nästan slippa känna mig som en permanent dålig människa, he he. Efter att vi diskuterat alla filmer genomförde vi en vägvisande röstning och vi var faktiskt 100 % eniga om vem som skulle vinna. Vinnaren offentliggörs på prisutdelningen lördagen 11 november, som sänds i SVT2 med början kl 20. Jag ska lämna över priset till den vinnande filmen, kul.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag trodde man var tvungen att vara förstagångsfilmare för att nomineras, men det är väl inte frida kempff? (vars film faktiskt visas exakt NU på svt.) Har jag fått det om bakfoten då, eller har ni ändrar policy?

8:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home