fredag, november 03, 2006

Kaksi/två


Vilken hysterisk vecka... Nu har jag efter en något guppig överfärd anlänt till familjens sommarstuga i Pargas i Åbolands skärgård, så nu har jag äntligen tid att blogga lite. Blev kontaktad av UR för några veckor sedan, de håller på producerar ett program om hur det är att vara finländare i Sverige, antingen som sverigefinne eller inflyttad finne (i mitt fall förstås inflyttad finlandssvensk). Jag mötte redaktören, kameramannen och en till snubbe på Zita i onsdags och spelade in ett "säg" för programserien som ska sändas typ vid påsk. Jag fick säga vad jag ville om min upplevelse av att vara finnjävel och jag valde att framhålla hur människor reagerar på min dialekt samt visade min Lilla My-mugg eftersom jag är som hon typ (finlandssvensk, ganska liten och kan bli jättearg). Bland de andra de ska ha med i programmet finns Ambra Succi från Bounce, vilket är roligt eftersom hon gick på min storebrorsas klass i Helsingfors.