torsdag, oktober 19, 2006

Ett öga rött-filmatiseringen


Var på ett möte med Fredrik Wikström från produktionsbolaget Tre Vänner häromdagen. Eftersom jag totalsågat hans kollega Mikael Hjorths film 7 miljonärer kände jag mig som en förrymd brottsling när jag smög omkring i lokalerna, men Mikael höll sig som tur inne på sitt rum. Om några år kommer jag knappt att kunna träffa någon i den svenska filmbranschen, det mesta som görs inbjuder ju tyvärr till ofrånkomliga sågningar. It´s a dirty job bla bla bla.

Hur som helst så träffade jag Fredrik för att han producerar filmatiseringen av Jonas Hassen Khemiris roman Ett öga rött. Under Stockholms filmfestival i slutet av november ska jag vara moderator för en work-in-progress om filmen tillsammans med honom och filmens regissör Daniel Wallentin, vilket ska bli riktigt kul och spännande . Filmen har premiär först i augusti nästa år och jag tror att den kommer att bli något extra, så det är grymt att få vara med på ett hörn. Daniel vann festivalens kortfilmspris 1 km film 2005 och gjorde kortfilmen Mebana med pengarna. Jag tycker Mebana visade att vi har att göra med en riktig begåvning, både i historieberättande och filmtänk och när Fredrik visade den "säljvideo" han och Daniel gjort när de sökte finansiering till Ett öga rött blev jag absolut övertygad. Kom och kolla själv torsdagen den 23 november kl 17 på Nordic Light Hotel, så får du se scener från filmen och höra killarna berätta om hur de skaffade fram pengar, hur de adapterat boken till film och hur det var att jobba i ett filmteam där nästan alla är långfilmsdebutanter.