tisdag, oktober 17, 2006

Jan Guillou på Ett herrans liv


I fredags var jag och kollade på inspelningen av Ett herrans liv när Jan Guillou var gäst. Det är kul att gå på inspelningen i studion eftersom den brukar hålla på ca 2,5 timmar medan det färdiga programmet ju är bara 45 minuter, så det är en hel del som klipps bort. F & F snackade rätt mycket om Guillous privilegierade uppväxt och den var jävligt, ja, privilegierad. De hade tjänstefolk hemma och han hade ett eget lekrum med rutschkana. Han tillhörde alltså "rutschkaneöverklassen", som Fredrik mycket träffande påpekade. Filips kommentar om att Guillous kunde ha haft en neger som husdjur föranlädde Fredriks myntande av begreppet "sommarneger". Ja, det är sjukt politiskt inkorrekt, men samtidigt sjukt kul. Vi får se om de klipper bort det. Guillou var faktiskt sympatisk och han har gjort en hel del grejer jag inte var helt på det klara med, som att tillbringa 5 månader i isoleringscell som politisk fånge (det var två saker som fick honom att klara av det: hat och masturbation) och skriva en porrnovell som involverade en dvärg (tyvärr glömde han den på ett hotellrum i Prag innan den kunde publiceras). Gårdagens final av 100 höjdare var en fest och förstärkte min förvissning om att jag kommer att ha mycket mycket svårt att klara av måndagskvällarna utan en dos av Filip och Fredrik, så hoppas Ett herrans liv börjar snart. Och att de gör en till säsong och då tar mitt tips på gäst på allvar: jag vill se Dolph Lundgren! Kan han tala svenska, hurdan är han, vilket universum lever han i? Dessa frågor kräver ett svar!