torsdag, oktober 26, 2006

Hallström får hederspris. But why?


Kan förvisso nästan ångra lite att jag i en PM-intervju tidigare i höst sade att Lasse Hallström är den mest övervärderade regissören, men han är ju verkligen varken värst bra eller intressant, det måste ni hålla med om. Sedan underbara Gilbert Grape har han enligt mig inte gjort något av värde och det är bara för PINSAMT att Stockholms filmfestival ska ge honom en Lifetime Achievement Award i år. Vadå achievement? Att ha gjort sliskfilm med Juliette Binoche och sentimental smörja med Jennifer Lopez? Fast visst är det ju en achievement att lyckas göra den überfantastiska boken Sjöfartsnytt till en på sin höjd halvbra film trots medverkan av superskådisarna Kevin Spacey, Julianne Moore och Cate Blanchett. Efter det riktigt misslyckade valet av kolatorsken Oliver Stone år 2004 hade man hoppats att festivalen skulle skärpa till sig. Ja, ja, jag jobbade då och ja, jag skäms fortfarande varje dag. Det enda roliga med det valet var att Stones öppningsreplik när jag träffade honom på festen till Alexander (en film som by the way borde användas som avskräckande exempel på vad kokain kan göra med en människa) var "I´m so fucking wasted". Ha ha. "Aren´t we all, mr Stone" var mitt överslätande svar och när han frågade vad jag tyckte om filmen svarade jag undvikande som en sann politiker "We are so happy to have you here". Kunde ju inte direkt säga att det var det absolut värsta jag sett på åratal. Enda orsaken att jag inte gick ut från salongen var att Stone satt två rader från mig och chefen ännu närmare. David Cronenberg som mottagare av Lifetime Achievement förra året var ju en fullträff oberoende av vad man tycker om hans perversa kött möter maskin-filmer, men Hallström... På riktigt, vad håller ni på med?

7 Comments:

Blogger SNy. said...

Det var väl en sista-minuten-grej om inte Brian De Palma hhade lust attt komma. Jag hajar inte heller varför Lasse ska ha det. Sjukt dumt. De borde båda för en biovisning av en kille & ej tjej i alla fall.

11:33 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Att det skett i panik är ganska uppenbart, men det tycker jag inte ursäktar. De har trots allt haft ett år på sig att lösa det. Håller helt med dig om att Brian De Palma borde fått det i år, hans nya film Svarta Dahlian verkar ju riktigt bra.

12:20 em  
Blogger Gabriel said...

Black Dahlia är tyvärr riktigt crappig... Brian, oh Brian, why hast thou forsaken us?

2:31 em  
Anonymous Anonym said...

Ciderhusreglerna är i alla fall en fantastiskt bra film, men kanske inte två filmer räcker för en lifetime-award :)

3:06 em  
Anonymous Anonym said...

Panikval uppenbarligen... De Palma var nog aldrig ens på tapeten tyvärr, men jag håller med, det borde ha kunnat fixas tidigare känns det som. Fast helst av allt hade jag sett nån skön brud som pristagare, allvarligt, det är sjuuukt tröttsamt med 3 kvinnliga hedersprismottagare av 17. Det enda bra med Lasse är att han inte är amerikan (eftersom amerikaner också är larvigt överrepresenterade bland festivalens hedersgäster).

6:19 em  
Anonymous Anonym said...

Panikval uppenbarligen... De Palma var nog aldrig ens på tapeten tyvärr, men jag håller med, det borde ha kunnat fixas tidigare känns det som. Fast helst av allt hade jag sett nån skön brud som pristagare, allvarligt, det är sjuuukt tröttsamt med 3 kvinnliga hedersprismottagare av 17. Det enda bra med Lasse är att han inte är amerikan (eftersom amerikaner också är larvigt överrepresenterade bland festivalens hedersgäster).

6:19 em  
Blogger mattias said...

Alltså jag hör vad ni säger. Det mesta Lasse gjort post-"Mitt liv som hund" är rätt crappigt. Och visst känns det som en uppenbar nödlösning. Men oerhört mycket han gjorde före "Hunden" är - på fullaste allvar - verkligen toppen. Skitbra. Och motiverar på så sätt en Lifetime Achievement.

8:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home