torsdag, oktober 26, 2006

Mina tips på festivalfilmer


Nu har Stockholms filmfestival släppt biljetterna till årets festival och de bästa filmerna kan ju ta slut rätt fort, så det kan löna sig att köpa upp sig på det man absolut vill se redan nu. Du kan boka direkt på festivalens hemsida. Jag har bara sett The Science of Sleep och Little Miss Sunshine av årets filmer, men här kommer mina tio tips (ingen inbördes rangordning) på filmer jag tror att det kan vara najs att ha sett först av alla:
1. Little Miss Sunshine (ja, jag vet att den har vanlig biopremiär rätt fort efter festivalen, men det skadar inte att vara bland de första att se årets överlägset skönaste feel good/indie-film. Steve Carrell springer så roligt!)

2. Shortbus (festivalens öppningsfilm i närvaro av regissören John Cameron Mitchell. Om du inte orkar betala 120 kr, lönar det sig att köpa biljett till någon av de andra föreställningarna. Filmen är mest omtalad för att skådisarna knullar på riktigt, men som jag förstått är det inte filmens enda kvalitet... Går inte att lägga upp trailern eftersom youtube censurerat den...)
3. The Science of Sleep (Eternal Sunshine-regissörens nya med Gael Garcia Bernal är knäpp och sevärd, läs mer om den i ett tidigare inlägg)

4. Sherrybaby (indiefilm med Maggie Gyllenhaal som ensamstående morsa som precis kommit ur fängelset. Maggie är en av mina favoriter, vilket jag inte är ensam om att tycka, så allt hon gör är sevärt)

5. Cocaine Cowboys (dokumentär om kokainhandeln i Miami, alltså Scarface på riktigt i princip. Dessutom sjukt kool titel.)

6. Black Gold (alla filmer i Collagesektionen brukar vara intressanta, dokumentärer regerar nuförtiden. Denna handlar om den smutsiga världshandeln med kaffe)

7. A Scanner Darkly (Richard Linklaters nya baseras på roman av Phillip K. Dick och är gjord med samma teknik som Waking Life. Och så är Robert Downey Jr med. Bör ses.)

8. Clerks 2 (Kevin Smith har aldrig riktigt fått in någon fullträff efter Clerks, men det är alltid alltid kul att se hans filmer och jag ser fram emot att möta Dante igen)

9. Snapphanar (killarna bakom Storm, som jag gillade svinmycket, är tillbaka med storslaget actiondrama om snapphanarna på 1600-talet. Bilderna i trailern ser otroligt lovande ut, kolla in den här.)
10. The Host (Sydkoreas mest sedda film i år, Sydkorea har ju varit det nya Japan i flera år redan så det är alltid lönt att kolla in vad grannarna till jordens mest komiska diktator håller på med).

5 Comments:

Blogger Gabriel said...

Shortbus är en enda stor tom låda med massa kukar i. Visst är öppningsscenen imponerande... på nåt sätt... men filmen är platt, dåligt regisserad och bedrövligt agerad, för att inte tala om ytlig. Don't believe the hype! Jag lovar.

2:00 fm  
Blogger Filmchock! said...

Äntligen har filmfestivalfrenzyn börjat igen! Det blir väl bortåt 25-30 filmer som vanligt för min del... Du har ju alltid god smak så jag tar givetvis dina tips till mig! Vi ses i vimlet vännen! =)

10:49 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Jag litar på dig, Gabbe! Men tror att Shortbus kommer att bli omtalad oberoende om den är bra eller suger (kuk), så det finns en poäng med att kolla in den för att kunna hänga med i barsnacket på kvällarna.

1:55 em  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle lyfta ut Black Gold (den kommer alla gymnasieelever att få se på samhällskunskapen ändå) och slänga dit Wristcutters: A Love Story. Gabriel påstår att Wristcutters inte ens kommer få amerikansk distribution, vilket är fucking jävla skandal.

12:04 em  
Anonymous Anonym said...

Darren Aronofskys The Fountain känns väl hyfsat intressant samt Todd Fields Little Children. Hade hoppas på Cuaróns Children of Men och Lynchs Inland Empire skulle vara med i festivalen men man tydligen inte få allting. Annars går man mest och väntar på The Departed och The Prestige. Jobbigt att Sverige skall vara 3-4 månader efter resten av världen.

3:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home