fredag, november 03, 2006

The Year of Magical Thinking


Jag är ju bibliofil också, inte bara cineast, så jag konsumerar böcker i så hög takt som jag bara hinner (typ två stycken i veckan). Pocket Shop är Guds gåva till mänskligheten, på riktigt! Tänk att det bara kostar kring 60 kr att köpa en bok, på samma sätt som fildelning så gör det verkligen kultur tillgängligt för alla på ett helt nytt sätt. När man läst en bra bok på pocket kan man bara ge den vidare till någon som man tror skulle gilla den eller köpa en ny likadan åt massor av polare. 60 kr! Ett glas vin på en bar, ett meal på ett hamburgarhak eller en fika på ett dyrt café. Så jävla värt att köpa en upplevelse, i bästa fall en helt ny värld för det priset. Och så kan man ha med sig boken hela tiden i sin handväska. Ja, ja, ni förstår att jag är pro-pocket... Borde kanske göra något åt det faktum att jag varken kan gå på toa eller promenera till tunnelbanan utan att samtidigt gå och läsa en bok, det måste ju tyda på mycket svarta tankar som ska hållas borta med konstant läsande...

Håller i alla fall på läser Joan Didions The Year of Magical Thinking om när hennes make sedan 40 år tillbaka, författaren och manusskribenten John Gregory Dunne (skrev bl.a. Al Pacinos genombrottsfilm Panic in Needle Park, som jag tyvärr inte sett), dog i en hjärtattack samtidigt som deras enda dotter svävade mellan liv och död p.g.a. en förkylning gone bad. Har läst ca 3/4 av boken och den är lika bra skriven som alla recensioner påstått. Köpte den för att se om jag ska köpa ett annat ex till en vän som förlorade sin mamma i cancer i söndags och det ska jag absolut. Rekommenderas härmed. I samma veva köpte jag också Kjell Johanssons Huset vid Flon som utspelar sig i mina nya hemkvarter i gamla Midsommarkransen (enligt Nöjesguidens redaktion "Stockholms filmkritikertätaste stadsdel", vilket kanske stämmer även om jag själv bara vet att Roger Wilson också bor där). Och eftersom man inte kan gå in på Pocket Shop utan att balansera sina inköp med en deckare så köpte jag också Karin Fossums nya. Hon är alltid bra.

1 Comments:

Blogger mattias said...

Tror Hynek bor i kransen också. men jag skulle tippa att det ändå bor betydligt fler filmkritiker till exempel på Södermalm.

4:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home