lördag, december 02, 2006

Bygga bo

Har inte hunnit skriva något på hela veckan, har nämligen haft totalt arbetsläger hemma med mina importerade arbetare från öst. Skämt åsido har min bror Jonatan och hans fru Camilla varit på besök och hjälpt mig med att kitta det sista i min lägenhet (Jonatan är snickare och kan göra ALLT). Nu är allt klart. J har byggt en platsbyggd bokhylla på en hel vägg och i torsdags fick jag äntligen packa upp mina böcker. Kan inte komma ihåg när jag senast skulle ha varit så sjukt stokad över något. Hade några kompisar på besök som spelade backgammon och höll på med datorn (I love you gulle svarta Macbook) medan jag placerade mina böcker i en noga uttänkt ordning. Sällskap utan krav, perfekt! Har ordnat böckerna i följande kategorier: romaner (svenska, översatta till svenska från andra språk, engelska, finska), deckare, facklitteratur (socilogi, politik etc), filmlitteratur, kurslitteratur (engelska, filosofi), ordböcker, poesi. Inuti de enskilda genrerna har jag sedan förstås ställt böcker av samma författare bredvid varann, men noggrannare än så är det inte. Hur ordnar ni era böcker?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har en kompis som är sjukt ointellektuell som förstås sorterar sina böcker i färgordning. Framförallt pocketböcker kan ju ha omslag i rätt grälla färger typ chockrosa, neongult etc. Så bokhyllan börjar i svart och jobbar sig bort mot rött till vitt. Hon köper således böcker efter färg också och läser dem sällan...jag är förstås starkt emot detta vanvördiga sätt att hantera nåt så fantastiskt som böcker. / M

9:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home