lördag, december 02, 2006

Metro: Bortspolad, En lysande jul och Reuters ruta


I fredagens Metro recenserade jag animerade Bortspolad (av Aardman animations, de som gjort Wallace & Gromit-filmerna) och mitt senaste hatobjekt En lysande jul (se tidigare inlägg). Och så var det min vecka, så jag har listat fem grejer i Reuters ruta, bl.a. så hajpar jag Snapphanar och Maggie Gyllenhaal (fatta vilket powerpar hon och Peter Sarsgaard är inom independentfilmen i USA, typ Brangelina för intellektuella...).

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har du sett Stranger than fiction eller? Isåfall hur var den?

4:37 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Japp, jag såg den i torsdags. Den var riktigt bra faktiskt, rörde sig kring frågan om livet är en komedi eller en tragedi (bra fråga!) och Will Ferrell gjorde en nedtonad roll som är ovanlig för honom men funkade utmärkt. Filmen använde sig av ett visuellt grepp som jag verkligen diggade, nämligen att den ritade upp linjer och bokstäver och siffror i rutan a la hur the narrators lägenhet beskrivs som en Ikeakatalog i Fight Club. Är själv väldigt förtjust i berättarröster, så det var kul att se en film som på ett metasätt tar upp den grejen. Ska troligen recensera den i julprogrammet av Filmkrönikan (som sänds 21 dec), så då får du ett betyg. Men jag kan säga att den var klart sevärd.

6:47 em  

Skicka en kommentar

<< Home