söndag, januari 21, 2007

Camilla Läckberg

Har precis läst klart min tredje bok av Camilla Läckberg, Stenhuggaren (läste Isprinsessan och Predikanten i julas). Har sett hennes namn på Pocketshops toplista länge, men inte tänkt desto mera på det utan dumt nog antagit att hon är som Liza Marklund eller Kajsa Ingemarsson (=kiosklitteratur). Men ack så fel jag haft! Min mamma har alltid varit en ivrig läsare av deckare och jag har henne att tacka för underbara deckarupplevelser som Aino Trosells Om hjärtat ännu slår och hela Håkan Nessers författarskap (han är Sveriges Paul Auster) och följaktligen var det hon som lånade mig Läckbergs två första. Böckerna utspelar sig kring Fjällbacka på västkusten och är otroligt välskrivna. Huvudkaraktärer som man kan identifiera sig med och verkligen gillar och en skicklig beskrivning av alla personer från deras eget perspektiv. Har alltid varit imponerad av författare eller filmare som lyckas förmedla en människas perspektiv som man aldrig trodde att man kunde förstå sig på (extra uppenbart blir det förstås när karaktären i fråga är galen och man totalt köper den personens logik i en given situation). Det jag också diggar med Läckbergs böcker är att hon alltid har en parallell historia som utspelar sig i det förgångna och först i ett sent skede förstår man hur den hänger ihop med den nutida historien. Ja, och så är det spännande också.

Så, jag rekommenderar henne starkt. Nu ska jag krypa ner i sängen och börja läsa hennes senaste Olycksfågeln, underbart. Köpte ett äkta duntäcke på Hemtex när de hade 50% rabatt och det är bara för underbart. Lätt, fluffigt, perfekt varmt. Sååå värt investeringen, man tillbringar ju trots allt nästan en tredjedel av sitt liv i sängen så det är ju absurt att inte satsa på den "utrustningen" lika mycket som man kittar med teknik etc. Just do it.