tisdag, januari 16, 2007

Svenska filmvåren

Sitter i soffan och skriver på mitt nya trådlösa tangentbord, äntligen. Har handlat en mus och en Airport också, så nu slipper jag alla dessa evinnerliga kablar. Najs!

Som ni vet så presenterade Svenska filminstitutet vårens svenska långfilmspremiärer igår. Det är inte mer än 13 filmer, varav en är dokumentär, men några verkade intressanta. Främst fastnade jag för Darling, Johan Klings långfilmsdebut (han har tidigare gjort bl.a. mockumentärsåpan Stockholmare) som följer en tjej på Östermalm. Trailern såg kul ut och just den delen av Stureplanskulturen har det inte riktigt gjorts långfilm om trots att den i dagens media tar rätt oproportionerligt stor plats. Trailern avslutades med den redan nu legendariska dialogen hos arbetslöshetskassan:
Socialtanten: Nå, vilken A-kassa tillhör du?
Tjejen: Ingen aning. Östermalm antar jag.

Så har vi också Agneta Fargerström-Olssons Blllack Island Sisters om tre kvinnor som jobbaar på stålverk i Luleå och sjunger country på fritiden. Jag diggade förstås tv-serien Hammarkullen av samma regissör och så är den underbara Kajsa Ernst (från Masjävlar) med i filmen, så den har potential.

På tal om Masjävlar har Maria Bloms nya film Nina Frisk premiär 9 mars. Jag fullkomligt älskade Masjävlar, det året jag var programkoordinator på Stockholms filmfestival var den som första svenska film med i tävlingssektionen, en bedrift jag faktiskt är stolt över. Och sedan hade den ca 800.000 besök, så "folket" kan också ha bra smak (även om det för det mesta tyvärr är vidrigheter som Såsom i himmelen och Göta kanal 2 som drar mycket publik). I Nina Frisk är det än en gång Sofia Helin som har huvudrollen, ska blii intressant att se hur hon är. Jag har alltid haft känslan av att hon är en skådis som lyckats på grund av att hon är snygg och med rollen i Massjävlar var dett lite svvårt att bedöma vilken talang hon egentligenn har, men jagg har nog inte räknat ut henne.

Om jag inte redan sett den skulle jag här ha sagt att jag ser fram emot min landsman Klaus Härös film Den nya människan. Såg den förra veckan och var lite besviken. Det är förstås ett skickligt hantverk som Härös tidigare filmer Elina och Den bästa av mödrar, men jag hade hela tiden en känsla av att det snarare var en historia som bör berättas (filmen handlar om tvångsstteriliseringarna på femtiotalet) än en film som berör. Jag gillar att Härö vågar ha ett sådant enormt patos och berätta om viktiga och rätt bortglömda (eller i alla fall ihjältigda) perioder i Sveriges historia, men för mig brukar han vara lite väl sentimental.

Ska också bli kul att se Helena Bergströms regidebut Se upp för dårarna. Alltför få filmer har gjorts om problemtiken i att välutbildade invandrare (t.ex. läkare från Turkiet) jobbar på totalt okvalificerade jobb (t.ex. tunnelbaneförare).

För mer info och trailers på alla vårens svenska premiärer. gå hit.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Filmnytt!

Visste du att en av vårens filmer, Kid Svensk, är en komedi om finlandssvenskar i andra generationen?! I alla fall enligt Erik Helmerson på TT Spektra.
Den killen vet verkligen saker som ingen annan vet! För jag kan inte påstå att jag vet när ens den första egentliga generationen finlandssvenskar levde. Det är ju svårt att säga exakt när vi blev som vi blev med andra ord.
Stackaren menar väl Sverigefinnar. Men jobbar man på TT Spektra borde man för f-n get ones facts straight...
Suck.

4:42 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Hur svårt är det på en skala att lära sig skillnaden på finlandssvenskar och Sverigefinnar? Tydligen sjukt svårt... Kid Svensk har dock flyttat premiären till hösten, därför nämnde jag den inte i mitt inlägg.

4:54 em  
Anonymous Anonym said...

Trådlöst tangentbord i all ära, men jag misstänker att du satt lite för långt från skärmen eftersom du inte upptäckte att det blllev lite vääl många bbokstäver på några ställen...

7:31 em  
Anonymous Anonym said...

Vi väntar med spänning på premiären...!
:o)

11:02 fm  
Anonymous Anonym said...

Fan vad pinsamt.
Jag vet mycket väl skillnaden mellan sverigefinnar och finlandssvenskar men skrev fel. Skrev slarvfel. Ber ödmjukt om ursäkt och gratulerar samtidigt avundsjukt alla übermänniskor därute som alltid får ones facts straight till och med när de menar one's.

Hej då
– Erik Helmerson

1:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home