tisdag, maj 01, 2007

Jag tar över Filmkrönikan i höst!

Ni kanske redan har läst det i tidningen eller hört det på radion (jag kunde inte uppdatera min blogg i går när pressmeddelandet gick ut), men till hösten blir jag programledare för Filmkrönikan. Muahahahahaha! World domination nästa.

Skämt åsido ska det bli superkul att axla en av de tyngsta mantlarna som finns inom mitt gebit. Fy fään vad mycket skit jag kommer att få! Jag riktigt längtar. Vi håller fortfarande på diskuterar hur programmet ska se ut till hösten och jag varken kan eller vill säga något om formen, men det är ju självklart att jag vill sätta min prägel på programmet. Hitta mitt tilltal till tittarna, om man vill uttrycka det pretentiöst. Eftersom jag kommer att få utstå hur mycket kritik som helst (det är ju tradition för programmet...) vill jag ju vara stolt över det och gilla det själv, då är det lättare att försöka ignorera dem som inte gillar mig. Så det är mycket att fundera på.

Nu är jag dock mest glad över att få ta det lite lugnt inför Cannes, har haft riktigt mycket de senaste månaderna med allt jobb och mammas bortgång så de två följande veckorna ska jag mest ligga på soffan och kolla film eller ligga i en park och läsa böcker, beroende på väder. Najs!
http://www2.blogger.com/img/gl.link.gif
I kvällens sitter både jag och Göran i soffan. Jag recenserar huliganfilmen Hata Göteborg och brittiska dramakomedin Cashback (som har premiär först 1 juni) och Göran tar sig an Spider-man 3 och En studie i hämnd. Eftersom det är säsongens sista program har jag klätt upp mig sådär skolavslutningsfint i en underbar syrenlilaklänning från Maggie Wonka, strumpor från Vera & William och en superkool ring från Årölilja. Allt från Galleri Sorgenfri i Stockholm. Programmet kommer som vanligt kl 20 på SVT2, men redan nu kan man se det på webben. Och vid åttatiden skulle de ringa från Kvällspasset i P3 också, så om ni är någonstans med radio men utan tv kan ni lyssna på mig där...

28 Comments:

Anonymous Anonym said...

ÅH VA KUL! DET KOMMER BLI ETT MAGNIFIKT PROGRAM MED DIG VID RODRET! JIPPIE!!!

5:10 em  
Blogger Jim said...

Ett stort grattis till jobbet! Du kommer att fixa det galant!

5:55 em  
Blogger Gabriel said...

Mäktigt - grattis!

5:56 em  
Anonymous Anonym said...

Jag önskar dig all lycka :) Ser fram emot hösten.. gör ett bra program nu!

mvh

6:12 em  
Anonymous Anonym said...

Så härligt kul! Jag brukar kolla på filmkrönikan bara för att se och höra dig. Hurra! Grattis!
Gillade din sågning av "Såsom i himmelen" btw.

6:47 em  
Blogger Matti Ståhlberg said...

Grattis och Lycka till, Andrea

7:26 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis til nya jobbet!!!

8:17 em  
Anonymous Anonym said...

Hurra föra Andrea! Roligt att höra att du tar över Filmkrönikan i höst. Inte för att din företrädare inte håller måttet, utan att att jag och min fru i fortsättningen kommer att få vår veckodos av vår favorit i TV, Andrea Reuter. Vi kan inte sluta ojja oss över din underbara dialekt. Att du sedan är skarp på film är en bonus =).

9:25 fm  
Anonymous Anonym said...

GRATTIS till nya jobbet! Jag och min sambo kollar alltid Filmkrönikan och tycker du är super. :) Lycka till i höst och fortsätt vara så sprudlande och skön.

9:25 fm  
Blogger SNy. said...

Grattis min kära vän.

Se till at jobba hårt på det nya konceptet. Och annvänd Svt:s arkiv "av bara helvete." Det finns mycket kul att hitta där. Tänk också på att studion är sekundär. Det är Du som är viktigast. Du är ju konceptet!

11:14 fm  
Blogger jba said...

Grattis! Som trogen tittare tänker jag säga att du inte ingick i den korta lista över kandidater jag hoppades på (Orvar kom tillbaka! :) men ett stort lycka till. Hoppas att du - precis som Helena gjorde efter en IMO skakig inledning - växer in i rollen och hittar ett format som passar. Och ja, ingen - INGEN - ny programledare för Filmkrönikan de senaste decennierna har väl fått något annat än tummen-ned av tittarna, initialt...



jba - http://iterationer.blogspot.com/

1:37 em  
Blogger Rollx said...

Gratulerar till det nya kneget. Dom flesta i detta rike känner till programmet filmkrönikan. Vilken ära !.

1:41 em  
Anonymous Anonym said...

åh, helt bäst att du tar över!

1:47 em  
Anonymous Anonym said...

du kommer göra ett strålande jobb andrea! med smörgåsgrillen i ena handen och sodastreamern i andra så kommer du skriva in dig i tv-historien! pang!
tills dess så ska du få en låt för att värma.
http://www.youtube.com/watch?v=oPBA2v13JUY&mode=related&search=

peace /n.

1:59 em  
Anonymous Anonym said...

Hej Andrea

Lyssnade på P3s Christer idag där du var med och sågade Ung Rebell. Fy faaaaaan va du e ball! Gillar dig sedan tidigare eftersom dina sågningar av Andreas Wilson är helt hysteriska. Sen e du ju sjukt sexig också

T

2:55 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis!! gillar verkligen dig och ditt "sätt" att recensera. Dessutom har du skönaste dialekten på TV!!

5:05 em  
Anonymous Anonym said...

Nya Filmkrönikan kan göra olika spännande reportage, t ex hur Filminstitutet slösar bort skattebetalarnas pengar. Fråga gärna Söhrman-Fermelin hur hon motiverar att en film som handlar om en tjej som sitter vid en grammofon i fyra minuter kan få kosta 315.000 kronor!

Grattis till programledarskapet i alla fall! :)

6:25 em  
Blogger Maddin said...

Hurra för dig, ser fram emot dina fortsatta recensioner på filmkrönikan. Men tbx med Orvar oxå

8:51 em  
Blogger Aerugo said...

Kul! Blir säkert bra med dig vid rodret! Var tvungen att lägga en snäll diss mot dina favoritfilmer på myspace på . Haha, nu verkar jag som värsta stalkern som förföljer dig eller nått. Anyhow, lycka till!

11:48 em  
Blogger Aurore Berger Bjursell said...

I det jag läste igår i Metro pratade du om att programmet skulle bli mindre djupt, och det kändes som att du hade blivit anti intellektuell. Jag hoppas att jag har fel och att du kommer att regera som programledare.
Sverige behöver lite mer folkbildning, och lite mindre folkhem :P

3:01 em  
Anonymous Anonym said...

Grattis till jobbet, det klarar du nog galant.

Ps. Louise Brooks var grym.Ds

3:10 em  
Anonymous Anonym said...

Vad roligt att du ska ta över filmkrönikan, kommer bli hur bra som helst!

10:20 em  
Blogger Unknown said...

Grattis!

Visst är det en härlig och befriande känsla att man vet att man kommer bli kritiserad hur man är gör. Det lovar gått att du verkar ha insett det och jag hoppas bara att cheferna låter dig göra ditt eget program och att det inte blir "kommité"-beslut som får bestämma för resultatet av sådana blir ju i princip alltid sämre.

För första gången på länge ser jag fram emot Filmkrönikan.

Lycka till!

/Peter

11:20 em  
Anonymous Anonym said...

Andrea rules! Skämt å sido så hoppas jag att du blir nöjd med din nya filmkrönika. Jag är säker på att jag som tittare kommer bli det. Lycka till! /Nicke

12:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Ursäkta klyschan, men det måste ju faktiskt sägas: Grattis, och lycka till!

1:47 em  
Blogger Stora Morran said...

You go girl! Jag hörde dig på Äntligen morgon och så har jag sett dig i rutan. Jag tycker du verkar cool och personlig. Det där kirrar du lätt. Lycka till från mig!

1:39 em  
Anonymous Anonym said...

Ingen som har kommenterat detta? Eller har du kanske inte godkännt några kommentarer :)

Men jag tror det blir hur bra som helst. Har man Fight Club som favvo film kan det ju inte annat än bli bra. Lite mer tveksam till Zoolander som jag hörde att du gillade.

Men lycka till!
PS.
Du ser grymt bra ut i page frisyern!
DS.

5:02 em  
Blogger Elin A said...

Kul!! Grattis

3:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home