torsdag, april 12, 2007

Horace har talat


Efter middagen gick jag och mötte upp min pappa som var på Hotel Birger Jarl och firade Svenska språknämndens död och uppståndelse som ny officiell myndighet. Där var också allas vår Horace Engdahl (ständig sekreterare i Svenska Akademin, om det nu var någon som nte visste det) och pappa presenterade oss. Jag var seriöst star struck och kom på mig själv att storögt titta upp på honom och respektfullt undra vad han tyckte om saker och ting. Pappa skröt sin vana troget om att jag jobbar på Filmkrönikan (han är så söt) och då ville "Horre" genast tala film. Så nu får ni ta del av hans exklusiva åsikter om Darling, De andras liv och The Queen.

Darling: fantastiska Stockholmsmiljöer, slutscenen var bara för vacker, Mikael Segerstedt var magnifik (kommer inte ihåg vilket asjektiv han använde, men magnifik låter som ett ord han kunde bruka).

De andras liv: visst var den bra, men varför var kvinnan tvungen att dö i slutet, det var en sådan kliché.

The Queen: den var fenomenal. Sedan höll han med mig om att Helen Mirren var hetast på Oscarsgalan "trots" sina 62 år (det är väl ingen ålder tyckte Horace).

Min audiens slutade med att jag bad min pappa ta en bild av oss för bloggen (han såg förresten inte så där schleten ut i verkligheten). Kände mig som en 12-årig autografjägare, men what the hell? Det är inte varje dag man träffar en medlem i Akademin. Nu är nästa steg att träffa geniet Peter Englund. Då kommer jag verkligen att vara imponerad poe riktigt!