fredag, april 27, 2007

Spider-Man 3 och idiotisk "säkerhet"


Var på galapremiären av Spider-Man 3 i går. Vilken uuuutdragen historia! Först köade vi typ 20 min för att komma in eftersom säkerhetsarrangemangen var så rigorösa, de sökte igenom väskor och beslagtog mobiler. Jag tycker fan det är komiskt, som om man överhuvudtaget kunde få någon som helst kvalitet på bilder eller videosnuttar tagna med mobilen i en mörk biosalong typ 10 meter från duken. Och man skulle knappast kunna göra det utan att någon märker det. Filmbranschen är bara för dum och efter, i stället för att redan för fem år sedan ha fixat lagliga möjligheter för oss tittare att ladda ner (och betala för) filmer har bolagen stått vid sidan av och varit "hårda" mot människor som har kamera på sin mobil samtidigt som illegala nedladdningssätt som DC++ och bittorrent-sajter har utvecklats till snabba, effektiva och tekniskt överlägsna filmskatter.

Det sjukaste var ändå när min kompis Johanna Koljonen (tidigare filmkritiker på Nöjesguiden och nu programledare på SVT:s Det känns som fredag) hade lämnat sin dator på laddning i gången till Rigoletto och presskvinnan från filmbolaget som hade pressvisningen beslagtog den. Johanna fick ju total panik när hon såg att den var borta och först efter att en annan journalist sagt att han tror att han såg bolagskvinnan ta den, lyckades vi hitta den. Kvinnan i fråga var typ helt nervös för att hon "fått fast en pirat". Vi blev ju sjukt lacka och försökte flera gånger påpeka för henne att det inte finns någon teknik som kan filma av bioduken i en dator som är stängd och ligger på marken i sidogången 10 meter från duken! Fy fan vad jag var sur efteråt. Jävla 40+ som inte har någon ANING om någonting tekniskt, det är ju deras jobb att förstå ens det minimalaste av hur saker funkar. Suck och åter suck.

Nåja, det var ju Spidey jag skulle berätta om. Väl inne var det fint värre med vin och bakelser och mingel. På sätena fanns det otroliga goodie bags med en kycklingsallad, efterrätt, chips, godis, en Spindelmannentidning och två flaskor vatten. Dessutom fick man ta med sig små vinflaskor och ett plastglas i salongen. De hade kittat upp så att entren visades på duken och tur det, annars hade man ju inte haft något att göra fram tills att filmen äntligen kom igång en timme efter utsatt tid. Sam Raimi, Kirsten Dunst och James Franco sade några ord på scenen, bäst var Franco (som förvånande nog var skitsnygg och charmig i verkligheten) som på en något knagglig men ändå imponerande svenska sade typ: "Jag är en fjärdedels svensk på min fars sida, så det är underbart att komma hit och få träffa mitt folk".

Och filmen då? Oj oj oj. Spretigare hastverk får man leta hårt efter. En oändlig räcka scener från minst fem olika sidohistorier löste av varandra i en takt som fick en att bli sjösjuk. Några koola specialeffekter med sand och med svart kletig geggamojja imponerade lite lite, men mest satt jag där och antibrydde mig om hela shajten... Tobey Maguire är förvisso en sympatisk skådis, men det här var bara inte okej. Antar att alla kommer att se den ändå, men jag skulle faktiskt avråda. Däremot skulle jag inte tacka nej till att få en sådan där flygande snowboard med motorer som sprutar grön eld som Francos karaktär hade. Den var FET.

5 Comments:

Blogger jacobsteel said...

ajdå. hade hoppats den skulle vara lite bättre. nånå... får väl se själv snart nog. har en liten nedtankad snutt filmad med mobiltelefon att glo på.

2:18 em  
Blogger Jacob said...

Haha, din snowboard kallade jag för skateboard (tänk Tillbaka till framtiden). Håller annars med om att filmen var sådär alltså... Hade varit roligare om Mary Jane blivit genmodifierad

4:02 em  
Blogger SNy. said...

Man kan ju spela in ljudet =) Ha Ha!!!! Jag fick lämna in min iPod Shuffle (min tredje) den kan ju typ shuffla olagligheter. Eller kanske pressa upp Slagsmålsklubben på högsta och irretera någon i raden framför.

Och min telefon. Samsungs "Fotbolls EM 2004"-modell. Vad kan jag göra med den? Inte mycket mer än irritera - och knappt det. Det finns inga knappljud på den.

Varför tog ingen mina kriditkort eller nycklar istället???

11:17 fm  
Anonymous Anonym said...

"Några koola specialeffekter med sand och med svart kletig geggamojja imponerade lite lite, men mest satt jag där och antibrydde mig om hela shajten..."

Vet inte om du tillåter kommentarer här på bloggen, men tyckte iallafall att denna mening var värd att uppmärksammas :) Utöver att det verkar vara ett rätt träffande omdöme så var det ärligt, charmigt och uppfriskande. Litegrann som jag hoppas det blir med dig i nya programledarrollen ;)

6:30 em  
Anonymous Anonym said...

Det är bra, Andrea! Jag hatade med filmen. Och vi har George Lucas på vår sida! Eller tycker du det är en bra sak..?

5:19 em  

Skicka en kommentar

<< Home