torsdag, mars 06, 2008

Kritiker.se och Prettoklubben

Hmmm, rätt pinsamt att jag inte har haft koll på att den här sidan finns... Men jag sväljer min stolthet och erkänner mitt misstag och presenterar kritiker.se för er, en sajt som samlar recensioner av biofilmer, skivor och dvd-släpp. Enkel och överskådlig att navigera och förstås precis det man alltid velat ha. Alltid kul att kunna jämföra sitt eget betyg med vad andra gett till en film. Hur fel de andra har alltså, he he...

Samma snubbe (Marcus Hansson) som driver kritiker.se har också sajten Prettoklubben, där han listar 600 filmer du måste se innan du dör. Pretentiöst och imponerande projekt (antingen har snubben inget liv eller så lyckas han tjäna pengar på sitt bloggande, vilket reklamerna indikerar. Han driver dessutom också bloggen Cyniskt). Förutom det folkbildande och grymma projekt som hela sajten är så gillar jag skarpt det faktum att han använder sig av en sjugradig betygsskala, det är den ultimata betygskalan i min bok. Tyvärr går den dock aldrig riktigt att implementera ordentligt eftersom alla andra använder en femgradig skala (utom SvD som har en sexgradig) och det skulle bli alltför lätt för filmbolagen att ta en film som fått fem (vilket motsvarar ungefär 3,5 i den femgradiga skalan) och lägga betyget på annonsen.

Hur som helst, kredd till Marcus Hansson.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul länkar! Och välkommen tillbaka Andrea. Jag har saknat din blogg.

4:49 em  
Anonymous Anonym said...

De flesta betygskalor är sexgradiga, inte femgradiga. De går från noll till fem. Noll ett två tre fyra fem = sex grader. SvD:s skala är också sexgradig, den går från ett till sex.

2:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home