måndag, augusti 17, 2009

Höstens svenska filmer

Tillbringade förmiddagen i Bio Victor där höstens svenska premiärer presenterades (21 st) med trailer och gäster. Ni kan läsa mer om filmerna på Filmnyheternas sida här (där kan man också se trailrar). Har förstås sett flera av filmerna redan och om man går efter dem så har vi en stark svensk hört framför oss. Då tänker jag speciellt på Man tänker sitt, Flickan, Apan, Videocracy och Behandlingen.

Behandlingen (som heter Guidance på engelska och gick under det namnet när jag såg den i Göteborg) är verkligen min favorit bland svenska filmer i år. Det säger jag ju förstås inte som representant för Utlandsavdelningen på Svenska filminstitutet utan helt och hållet som privatperson (och kritiker). När jag såg den i Gbg på festivalen var jag helt tagen, den är verkligen annorlunda i Filmsverige, spännande, mystisk, rolig. Och fantastisk musik av min kompis Axel Boman (som också är techno-DJ och musikansvarig på Morfar Ginko, en av mina favoritbarer i stan). Att se filmen var en fantastisk kombination av att inte ha någon aning av vad som kommer att hända näst samtidigt som jag var supernyfiken på att få veta just det. Filmen går upp 23 oktober och jag kan rekommendera den varmt. Tyvärr är trailern till filmen inte värst bra, så tänkte att jag behöver puffa för den lite extra här.

Det var Fredrik Sahlin som var moderator för presentation och han skötte sig som vanligt bra, men en sak gjorde mig så jävla förbannad. När Teresa Fabiks film Prinsessa presenterades kom regissören och producenten och två skådespelare upp. I alla andra fall presenterade Fredrik personerna på scen med efternamn och titel, men då sade han bara allas förnamn och vad de gjort i filmen. Det kan inte finnas någon annan förklaring till det hela än att alla var unga kvinnor. Vad fan? Jag blir så arg på omedvetenhet som det där. Det händer ofta att folk skriver bara förnamn när de hänvisar till kvinnor, men bara efternamn när de hänvisar till män. Tänk på det när ni läser allt från artiklar till mejl, det är supervanligt (och störande!). Tror knappast att Fredrik gjorde det med flit eller ens märkte att han gjorde det, men det hela blev ännu värre av att han bara frågade frågor om hur det kändes att göra filmen och om den byggde på personliga upplevelser. För kvinnor kan ju inte göra något som inte bygger på KÄNSLOR...

5 Comments:

Blogger Gabh said...

Aldrig märkte det med namn, men jag hade det förklarade för mig i skolan (för tjugo år sedan i Irland) att kvinnor sagt ofta hur de kände, medan man sagt ofta vad de tänkte. Vi är bara en generation ifrån ett samhälle som verkligen trodde på sådant.

9:07 em  
Anonymous RJ said...

Hej, Andrea!

Min största dröm i livet är att bli filmkritiker och du har säkert fått den här frågan förr: Hur gjorde du för att komma in i branschen? Har mailat runt till olika sidor och tidningar (fick t.o.m. några snälla tips per mail av en särskild recensent på SVT :), sökt en utbildning och fått ett gratisjobb på en filmsajt. Har såklart också en egen filmblogg och jobbar hårt för att få in en tå i kritikerbranschen.

Ser förresten att du också är ett fan av Roger Ebert. :) Jag läser ofta hans texter och ser ständigt på hans gamla videorecensioner.

Ha det bra i alla fall!

1:10 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Hej RJ!

Låter som om du är på gång, fortsätt så! Själv har jag en magister i filmvetenskap (vilket ju definitivt är en bra och i mitt tycke faktiskt nödvändig grund för en seriös filmkritiker), men hamnade in i branschen lite av en slump. En kompis kände en kille som skulle producera ett filmprogram på TV400, hon tipsade om mig och de gillade mig. Ganska fort uppmärksammade Metro mig och jag satt i deras Nöjespanel ett år, därefter blev jag headhuntad till Filmkrönikan och började i samma veva recensera för Metro. Elle kontaktade mig när jag var i slutet av mitt jobb på Filmkrönikan. Så tyvärr kan jag inte ge några direkta tips, för mig handlade det först om kontakter och sedan om att folk gillade vad jag gjorde. Grymt flyt helt enkelt. Lycka till med allt och fortsätt skriva om film! Men du länkade inte till din blogg, gör det gärna, vill kolla in den. Kram, Andrea

7:48 em  
Anonymous RJ said...

Hej igen, Andrea!

Tack så mycket för ditt svar, det var intressant att läsa!

En sån där filmvetenskaputbildning, får jag fråga var man skulle kunna läsa en sån? Om det är vad som krävs så söker jag in till det. :) Det jag har sökt hittills är en liten filmkunskap/filmanalys-kurs.

Nu har jag skrivit in bloggadressen. :) Har inte så många recensioner där än (en del håller på att finslipas) men I can't tell you hur roligt det skulle vara om du kikade in. :D

Ha det så bra!

12:08 em  
Anonymous RJ said...

Follow-up på min förra kommentar: Nu har jag hittat en sån där filmvetenskapsutbildning så du behöver inte svara på "var man kan hitta en sån"-frågan om du inte vill. He, he. :)

8:24 fm  

Skicka en kommentar

<< Home