måndag, juni 15, 2009

Föredrag på Broadcast Text


I slutet på min galet stressiga arbetsvecka förra veckan hade jag dessutom utöver mitt "day job" ett extra åtagande. Broadcast Text, som är Sveriges största undertextföretag, hade bjudit in mig att föreläsa om film för sina medarbetare. Som ett litet underlag till föredraget hade jag med hjälp av Claudia på företaget samlat in info om medarbetarnas favoritfilmer, som jag sedan kompletterade med en snabb mejlundersökning av vilka favoritfilmer mina kollegor på Filminstitutet har. Med det här som bas snackade jag om filmsmak och favoritfilmer och kvalitetsfilm och guilty pleasures och allt möjligt annat, vilket jag varvade med filmklipp. Hade sagt till om att jag har en Macbook, men det fanns givetvis inte de rätta adapters som behövdes på plats (så är det alltid med teknik). Jag hade dock varit förutseende och tagit med mig filmklippen på ett USB-minne också, så det löste sig till slut efter en svettig kvart av att min räddande ängel Miguel lånade ut sin dator som hade VLC installerat. Denne Miguel tog också ett antal bilder på plats (bl.a. den ovan), som ni kan se här.

Har inte gjort något liknande förut, men tycker det gick riktigt bra. Jag älskar verkligen att snacka inför folk, varje gång sänker sig ett lugn och en säkerhet över mig som gör att jag kommer ihåg precis vad jag ska säga och sedan dessutom lyckas improvisera tillägg som ofta t.o.m. blir roliga. Tack universum för det! Träffade Folke Rydén dagen innan på Film och TV Producenternas (sic) cocktail och han gav rådet att börja med att få pubiken att skratta och sluta med det. Det lyckades bra genom att presentera mig som kvinnan som fick Sveriges äldsta veckoprogram att gå i graven och avsluta med ett klipp från Zoolander.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du var jättebra och det var ett väldigt roligt föredrag.
Ska hålla ögonen öppna efter var man kan få se dig igen.

Ha det fint och tack ska du ha.

/ Anders

4:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home