måndag, augusti 10, 2009

Lokalpatriotisk stadsvandring i Hornstull

Hej allihop! Välkomna tillbaka till bloggen. Som ni förstås märkt har jag haft en längre paus här på bloggen. Eftersom jag inte haft någon semester att tala om från mitt jobb på Filminstitutet pallade jag inte att också skriva på bloggen. Men nu är jag tillbaks! Kom hem från den polska filmfestivalen ERA New Horizons i Wroclaw för någon vecka sedan. Vi hade ett gigantiskt fokus på svensk film där, det visades 71 svenska filmer, 6 svenska band spelade, över 60 svenska gäster var nere och vi ordnade bl.a. en otroligt lyckad och galen kräftskiva. Allting gick som smort och jag är sååå nöjd. Härligt efter att ha jobbat med ett projekt i fyra månader. Just nu håller jag på med en grej i Sarajevo på samproduktionsforumet CineLink, åker ner dit nästa vecka. Faaan vad bra jag trivs på jobbet, tjoho.

I morgon tisdag ska jag hålla i den första av tre stadsvandringar i Kulturfestivalens regi. Antar att de tillfrågade mig för att de har Finland som tema p.g.a. Märkesåret (200 år sedan Finland och Sveriges skildes åt) och för att jag är/var en offentlig person. Men jag ska varken prata särskilt mycket om Finland eller film, jag ska i stället göra en lokalpatriotisk vandring i Hornstull. Även om jag nu bor i Midsommarkransen och älskar det området mer än något annat, valde jag ändå Hornstull eftersom jag hängt där så mycket och sett hur det förändrats. Och så finns det ju så mycket roligt att berätta om områdets historia. Jag kommer att blanda historiska fakta med personliga anekdoter och roliga historier. Kom supergärna och lyssna om ni kan!

Vandringarna startar vid Solgrillen i slutet av Hornsgatan, tiderna är:
Tisdag 11.8 kl 15.00
Fredag 14.8 kl 12.00
Lördag 15.8 kl 18.00 (på finska!)

Biljetter till det facila priset 20 kr kan köpas i Stadsmuseets kassa. I nödfall kan man även lösa biljett på plats (i mån av plats), då måste man ha jämna pengar. Hoppas vi ses i morgon eller mot slutet av veckan!