fredag, februari 25, 2011

Äntligen är käre Oscar här

Och då menar jag inte bara att Oscar kommer hem från Hong Kong (om någon vecka, hurra!) utan att den lilla men ack så betydelsefulla statyetten äntligen ska delas ut igen. Vi har ju som jag tidigare skrivit om traditionen att vaka hela natten och dricka champagne tillsammans med ett gäng kvinnor från filmbranschen. Jag är extremt nöjd att det är Filip och Fredrik som ska vaka i rutan, vilken drömkombo med dem och Ossy. I år ska vi dessutom spela Ett filmspel innan, spelet som min mångsysslande kompis Alex satt ihop (ja, det är samma Alex jag skrev om nyss här). Med tanke på att han bollat rätt många frågor med mig innan och att jag kollat på frågorna en del sedan jag fick spelet av honom i höstas så känner jag mig självsäker. Lika självsäker som jag är på att vinna hela potten med vinflaskor i vår Oscarstippning, muahahahaaa.


Såhär har jag tippat (och det här hoppas jag):

Best Picture: The King´s Speech (Black Swan)
Best Director: David Fincher (Darren Aronofsky)
Best Actress: Natalie Portman (Natalie Portman)
Best Actor: Colin Firth (Javier Bardem)
Best Supporting Actress: Melissa Leo (Melissa Leo)
Best Supporting Actor: Christian Bale (Christian Bale)
Best Animated Feature: Toy Story 3 (Toy Story 3)
Best Foreign Film: In a Better World (In a Better World)
Best Original Screenplay: The King´s Speech (The Kid´s Are All Right)
Best Adapted Screenplay: The Social Network (Winter´s Bone)
Best Art Direction: The King´s Speech (The King´s Speech)
Best Costume Design: The King´s Speech (The King´s Speech)
Best Original Song: We Belong Together (ingen åsikt)
Best Original Score: Inception (Inception)
Best Documentary: Inside Job (Exit Through the Gift Shop, trots att jag inte sett den)
Best Film Editing: The Social Network (Black Swan)
Best Cinematography: True Grit (True Grit)
Best Makeup: The Wolfman (ingen åsikt)
Best Sound Editing: Inception (Inception)
Best Sound Mixing: The Social Network (Inception)
Best Visual Effects: Inception (Inception)
Best Documentary Short Subject: Killing in the Name (ingen åsikt)
Best Visual Short Film Animated: Day & Night (ingen åsikt)
Best Short Film Live Action: Na Wewe (ingen åsikt)

Etiketter: ,