fredag, februari 16, 2007

Den innersta kretsen



Läste lite i Gunnar Rehlins blogg för Stardust från Berlins filmfestival, han har bl.a. träffat Robert De Niro för att snacka om hans senaste film som regissör, Den innersta kretsen (The Good Shephard). Såg filmen i måndags och var inte imponerad. Två och en halv timme av Matt Damon som åker av och an och gör uppdrag för CIA utan att röra en min. Tro mig, han har exakt samma min i hela filmen (se bilden). Fast det brukar ju Matt Damon å andra sidan typ alltid ha. Ålderssminkningen av Alec Baldwin var dock skitbra, även om det uppvägdes negativt av att Angelina Jolie såg exakt 30 år gammal ut hela tiden (filmen spänner över ca 25 år).

Vad är förresten dealen med att alla filmer ska vara två och en halv timme långa nuförtiden? Det är mycket få filmer som verkligen håller hela vägen så länge. Det är faktiskt ohemult att kräva 2,5 timmar ur en persons liv (tid är pengar, you know) och inte göra det värt den tiden. En av de värsta grejerna i mitt yrke som filmkritiker är att sitta där i den förbannade biostolen och bara dö för att man så gärna vill gå ut och bara inte orkar se den där filmen som fortsätter och fortsätter och fortsätter. Jag vet att det är ett problem som är ungefär på första plats av alla triviala i-landsproblem som finns, men när man sitter där och plågas hjälper det föga att intala sig hur lyckligt lottad man är. Och om man för att ge sig själv lite perspektiv försöker tänka på hur många som lider på riktigt i världen blir man ju bara ännu mer deprimerad. Svårt, mycket svårt...

1 Comments:

Blogger Ville Wonka said...

Tack för nån håller med mig! Tyckte The Good Shepherd var stentrist.

9:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home