tisdag, februari 13, 2007

Lovestory och andra stories


Pust, vilken dag. Började med Alpha Dog (en total rip off på Bully, men helt ok), sedan Blood Diamond (bilden) och sist och minst Hannibal rising. Ska recensera Blood Diamond i Filmkrönikan om två veckor, Björn Kjellman ska vara gäst. Sandrews hade ordnat en specialvisning åt oss på deras kontor och när Björn inte dök upp ringde de honom. Han hade glömt... Men som tur var han i närheten, så de tio pers som satt i salongen (där var ngn från Röda korset också) behövde bara vänta tjugo min... Filmen var sjukt hard core, två och en halvtimmes macheteslaktande, maskingevärsmejande, hjärntvättning av barnsoldater och annat kul. TIA (This is Africa), som de säger i filmen. Det utspelar sig i Sierra Leone 1999 och handlar om den blodiga diamanthandeln (duh!). Leonardo Di Caprio är svinbra, med grym sydafrikansk dialket. Han är t.om. snygg. Oväntat. Förtjänar verkligen sin Oscarnominering, även om det trol. är Forest Whittaker som kommer att vinna för sin roll som Idi Amin i Last King of Scotland.

Hannibal Rising var fruktansvärt kass, helt omöjlig att engagera sig i och inte det minsta skrämmande, bara skrattretande. Gaspar Ulliel spelade över så inni och det faktum att den respekterade skådisen Gong Li var med i den där smörjan är chockerande.

Efter filmerna mötte jag upp min kompis och f.d. rumskamrat Camilla och gick på genrepet av Love story på Intiman. När jag träffade Rafael Edholm (som regisserat pjösen) på Guldbaggen tyckte han att jag skulle komma och kolla den och jag blev verkligen glad när han sms:ade mig i fredags och sa att jag kunde plocka upp två biljetter i kassan. Pjäsen var riktigt underhållande, Måns Nathanaelson var verkligt bra, historien OK och Fatboys musik skitbra. Länge sedan jag var på teater, har inte varit på Intiman tidigare. Undrar förresten om den heter Intiman för att det är så sjukt lite benutrymme i sätena på parketten? Man blir liksom intim med sin knän...

Kan i alla fall rekommendera pjäsen. Andreas Wilson var usel som vanligt, men hey what´s new? Linus Wahlgren var faktiskt lite het, jag blev helt chockad. Hade inget emot att de var nästan nakna när de kom ut och tackade (även om jag inte förstod poängen med att det enda de hade på sig var vuxenblöjor...).