torsdag, februari 08, 2007

Pans labyrint


Kan inte sluta tänka på Pans labyrint, som jag såg i måndags. Mexikanske regissören Guillermo Del Toro har lyckats konstruera en perfekt film där verklighet och fantasi är lika verkliga och lika otäcka. Jag ska genast kolla in hans The Devil´s Backbone, som han kallar broderfilm till Pans labyrint. Läs även intervjun med honom i The Guardian, här har vi en snubbe som gillar monster lika mycket som Peter Jackson.

Sergi Lopez, som jag upptäckte i franska thrillerdramat Harry, en vän som vill dig väl (skitbra film förresten, regissens senaste Lemming var också otroligt bra, som en modern Hitchcockfilm), spelar övervåldsam sadist precis så snyggt och exakt som man vill och fantasivärlden är spännande och lockande och skrämmande och sjukt koolt designad. Kolla in bilden på monstret som har sina ögon i handflatorna, briljant tänkt. Och musiken, fantastisk.

Årets hittills bästa film, ett riktigt mästerverk. Se den i helgen! Det enda negativa man kan säga om den är att den gör det omöjligt för Efter bröllopet att vinna Oscar för bästa utländska film.

4 Comments:

Blogger Gabriel said...

Eh, nej. Den var visuellt bra och narrativt bräcklig som ett ägg vars innehåll sugits ut ur ett litet hål. Årets bästa film? Du skojar med mig. Såg du De andras liv, eller Science of Sleep, eller Volver, eller The Departed? Ska vi slåss? Kom igen då! Jag gick på aikido i lågstadiet (fast jag slutade i tårar efter lektion #2 då jag skrapat upp ett mikroskopiskt sår på ett finger), så vi kan slåss! Fisticuffs, fisticuffs!

3:16 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Vadå narrativt bräcklig? Man trodde på båda historierna lika mycket, intresserade sig för dem lika mycket och övergångarna var logiska och välgjorda. Och du tar fram The Science of Sleep som någonslags konkurrent. DU måste skämta? En kort mexikan som flummar runt i en lägenhet fylld med Panduroreklam kan aldrig tävla om årets film.

Gillade De andras liv skarpt och The Departed var Scorseses bästa på länge, men ingen av ovannämnda filmer hade den magi som Pans labyrint besitter. Dessutom talar jag om svensk premiär, så Science och De andras liv tillhör oberoende fel år, de hade ju premiär i höstas.

Och du vill inte slåss med mig, vekling. Tro mig! Jag är ju för fan finne.

10:12 fm  
Blogger Gabriel said...

Ja, men du är ju asplövsspäd och har taskig reaktionsförmåga efter all cheeba... jag kan ta dig!

11:59 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

Nu förstår jag inte alls vad du refererar till? Moi? Cheeba? Du måste ha inbillat dig...

2:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home