tisdag, februari 20, 2007

Oscarsgalan: vad vinner och vad borde vinna?


Nu närmar sig Oscarsgalan med stormsteg och tipsandet flödar. Har precis skickat iväg mina gissningar till Metro och inspirerades att redan nu bestämma mig för vad jag ska tippa på söndagens galavaka (med reservation för spontanändringar). Vi är ett tjejgäng ur filmbranschen (bl.a. filmkritikerna Emma Gray-Munthe och Elin Larsson) som ska samlas hos mig och kolla på galan. Förutom stor soffa och 40" platt-tv har jag nämligen Comhem, vilket ju är en förutsättning för att kunna se galan som visas live på kanal 9, Femmans nya satsning som inleder sina sändningar i.o.m. Oscarsgalan. Läs mer om kanalen här. Att SVT köpt in galan men sänder den först på tisdagskvällen är bara så onödigt. Varför? Min konspiratoriska tolkning är att SVT vill slippa betala för galan och därför gör ett upplägg som garanterar låga tittarsiffror= "ingen kollade ju förra året så varför skulle vi då köpa in galan? Jag tycker vi ska visa mer sport istället. Folk gillar ju sport". Public service...

Förra året delade Elin och jag första platsen med futtiga 14 rätt var (av 24 kategorier), men ett år tror jag Anna Lindström (marknadsansvarig på distributionsbolaget Noble Entertainment) hade hela 19 rätt, så jag hoppas vinnaren rör sig ungefär där i år. Som vanligt är potten inte bara äran (och skadeglädjen att vinna över den dåliga förloraren Anna, he he) utan också en dyrbar samling vinflaskor, så man vill ju vinna.

Som arbetande filmkritiker har jag sett de flesta filmerna och har en uppfattning om vilka jag tycker förtjänar att vinna, men tyvärr så har det ju inte riktigt någon direkt korrelation med vilka som verkligen brukar vinna, Oscarsgalan handlar ju så mycket om politik och förstås främst om vilka filmer de mestadels åttioåriga akademiledamoterna har haft möjlighet att se. Och vilka som vunnit Golden Globe, Sceen Actors Guild och BAFTA förstås, det är typ alltid samma vinnare på alla galor, tråkigt nog.

Så därför kommer här både mina gissningar och mina förhoppningar, alltså vem/vilken film jag TROR att vinner (och inom parentes har jag vem/vilken film jag VILL att ska vinna). Jag följer ordningen på formuläret man kan skriva ut på oscars.com. Skriver vissa kategorier på engelska eftersom jag inte är helt säker på vad de är på svenska, ni får ursäkta...

Manlig huvudroll: Forest Whittaker (Ryan Gosling)
Manlig biroll: Eddie Murphy (Jackie Earle Hayley)
Kvinnlig huvudroll: Helen Mirren (Helen, eller Judi Dench som är fantastisk)
Kvinnlig biroll: Jennifer Hudson (Rinko Kikuchi)
Animerad långfilm: Happy Feet (Happy Feet, men Cars var också grym)
Art Direction: Dreamgirls (Pans labyrint)
Cinematografi: Pans labyrint (Pans labyrint)
Kostym: Dreamgirls (The Devil Wears Prada)
Regi: Martin Scorsese (Martin borde ha vunnit för länge sedan, men tycker Alejandro González Inárritu förtjänar det mer i år)
Dokumentär långfilm: An Inconvenient Truth (japp, miljön behöver all hjälp den kan få och Al Gore är grymt bra, men jag skulle önska att Jesus Camp vann. Se den och bli rädd. Bli väldigt rädd!)
Dokumentär kortfilm: Recycled Life (har inte sett någon av filmerna, så har gått på känsla)
Klippning: The Departed (Babel)
Icke-engelskspråkig film: Pans labyrint (Pans labyrint, men Efter bröllopet är ju också helt fantastisk, synd att de kom samma år)
Make up: Pans labyrint (Pans labyrint. Om Click vinner skrattar jag ihjäl mig, sminkningen av Kate Beckinsale som "gammal" suuuuger)
Originalmusik: Gustava Santaolalla för Babel (trots att han fick för Brokeback Mountain förra året, och ja, jag tycker han ska vinna)
Originalsång: Listen ur Dreamgirls (ja, den ska vinna. Dreamgirls är sjukt överskattad enligt mig, men den låten är riktigt bra)
Bästa film: Babel (Babel)
Animerad kortfilm: The Little Match Girl (H.C. Andersen goes Disney, hur kan det misslyckas? Har inte sett någon av filmerna)
Kortfilm: West Bank Story (har inte sett någon av de nominerade, men West Side Story mellan judar och palestinier låter som Oscarsmanna)
Sound editing: Pirates of the Caribbean (vad är egentligen skillnaden på sound editing och sound mixing? Gissar hejvilt här)
Sound mixing: Pirates of the Caribbean (se ovan)
Visual effects: Pirates of the Caribbean (ingen åsikt, har faktiskt inte sett någon av filmerna)
Manus som bygger på tidigare förlaga: The Departed (Borat!!!)
Originalmanus: The Queen (Little Miss Sunshine)

Generellt hoppas jag mest på Pans labyrint och minst på Dreamgirls, som ni ser.

Förresten, diggar uppdateringen av International Movie Data Base (imdb i folkmun). Snyggare och mer överskådligt. Det var på tiden, den har ju sett ut som en amerikansk sida designad av en amatör 1997. Fast det är väl det den är, antar jag.

3 Comments:

Blogger Gabriel said...

Jag tyckte också att det var lite skämmigt för Martin att äntligen få sin oscar - för han kommer få den - för en remake. Han borde ju fått den innan! Men sen såg jag originalet, "Infernal Affairs", i förrgår. Nu tycker jag mer än någonsin att han förtjänar att vinna! Vilken soppa! Hur han lyckades göra en så grym rulle som ""The Departed" av en sån MTV-röra med katastrofscener som "IA" är en bedrift utan like, I tell you! Och jag som har gnällt över hur den antagligen kommer vinna best adapted screenplay - men samma sak där; nån som kan förbättra enn originalmanus till den graden förtjänar alla oscars i världen.

Gällande imdbs overhaul och ämnet hemsidor i allmänhet biter jag mig dock i tungan...

8:45 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Ja, ja, ska ta tag i det där onämnbara... Men to the point: tyckte också att Infernal Affairs var rörig. Har dock inte vågat säga något eftersom jag drog slutsatsen att orsaken till att jag inte kunde hänga med var att alla kineser ser HELT likadana ut. Och det är ju inte så PK direkt...

9:26 em  
Anonymous Anonym said...

Eftersom nästan 100% av ljudet i en Hollywood-rulle är konstruerat i efterhand (oftast byts stora delar av dialogen som togs på plats ut för att öka tydlighet och ljudkvalitet) måste alla ljudelement redigeras. Bakgrundsljud, explosioner, dialog, fotsteg osv. måste spelas in och klippas/behandlas. Det är det en "sound editor" gör.

En "sound mixer" tar alla de här separata elementen (inklusive ev. musik) och blandar till angenäm styrka och smak tillsammans med regissör och producent(er).

Grovt förenklat, givetvis. :)

9:20 fm  

Skicka en kommentar

<< Home