onsdag, februari 21, 2007

Snarlika titlar

Hollywood har ju för vana att klämma ur sig två filmer med samma tema (ibland nästan samma manus t.o.m.) ungefär samtidigt, som t.ex. Armageddon och Deep Impact, Madagascar och The Wild, Capote och Infamous m.m. Men nästan samma titlar är fan att gå för långt. Har redan haft lite problem med att hålla isär The Good Shepherd och The Good German (fast de förstås handlar om helt olika saker), men nu har botten nåtts. I höst har den svenska filmen Underbar och älskad av alla premiär. Och nu går Underbara, älskade på bio. Man blir helt snurrig ju.

6 Comments:

Blogger Quaddo said...

En annan klassiker är ju Farligt Begär (Dangerous Liaisons) (1988) och Valmont (1989)....
Hmm, snart kommer väl barnfilmen "The Good German Shepherd" också...
Nej, men allvarligt talat så påminner ju detta om när (ca 1990) alla filmer fick svenska titlar där orden misstänk(t)/farlig(t)/död/mord etc. fanns med....
Det var inte lätt att lista ut vilken av de ca fem filmerna som hette "Farligt Mord" man skulle ha....

12:54 em  
Anonymous Anonym said...

Lovade mig själv förra året att inte blanda ihop Flight 93 och United 93. Men så klart gick jag och hyrde Flight 93 (när jag ville se United 93) utan att tänka mig för och insåg inte misstaget förrän jag var hemma igen. Pinsamt.

Det kan ju vara intressant att se båda filmerna men detta felhyrande har resulterat i att jag fortfarande inte har sett United 93.

3:44 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Quaddo: Och så har vi ju Cruel Intentions, en "uppdaterad" version av Valmont. Det tar aldrig slut...

8:06 em  
Blogger Quaddo said...

Andrea: Jo, men i det fallet dröjde det ju visserligen hela tio år (OBS! Ironi!) innan hollywood återanvände samma story/bok....

12:43 fm  
Blogger d.o said...

hahaha blandar man ihop de två filmerna blir det ju The Good German Shepard!.....eller nej det kanske inte var så roligt.

6:52 em  
Blogger d.o said...

ja nu när jag läser inlägg ser jag att det redan listats ut.

ja jävlar vad off man var...

6:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home