tisdag, mars 31, 2009

Nytt jobb på Filminstitutet

I morgon börjar jag på ett nytt jobb på UtlandsavdelningenSvenska filminstitutet. Utlandsavdelningens uppgift är att marknadsföra ny svensk film utomlands, så det handlar mycket om svensk medverkan på filmfestivaler och dylikt. Ska hjälpa dem med diverse projekt de har på gång, bl.a. en stor svensk satsning på den polska filmfestivalen Era New Horizons. Jag har länge känt att jag gärna igen skulle jobba på ett kontorsjobb med fasta arbetstider och kollegor, att vara frilans kan vara rätt tråkigt när man sitter ensam vid datorn hela tiden. Känner mina blivande kollegor från tidigare och jag gillar dem alla skarpt, så det ska bli trevligt att ingå i den gemenskapen. Känner dessutom givetvis en massa andra som sitter i Filmhuset, vilket är grymt kul. Som en extra bonus kommer jag också att få korrekturläsa Swedish Film (tidningen som ges ut av Utlandsavdelningen), hurra. Korrläsning är seriöst min största passion i livet, I kid you not. Eftersom SFI är semistatligt har de också den helt bisarra grejen som kallas sommartid, nämligen att man sommartid (redan från första maj) arbetar en timme kortare per dag (med bibehållen lön givetvis)! Fett. Eftersom det helt säkert kommer att bli en hel del övertid i samband med förberedelser inför Cannes m.m. kommer jag nog att kunna plocka ut lite kompdagar här och där under sommaren. Sweet. Och så är det ju en helt perfekt cykelväg att cykla från Kransen, man kan åka längs med vattnet hela tiden. Så alla well that ends well, universum bevisar jämt och ständigt att allting ordnar sig till slut. Jag tackar ödmjukast för det!

2 Comments:

Blogger Christer A said...

Kul att det ordnat sig Andrea
Halkade in på din blogg så sent som i går och läste litet. Tyckte synd om dig, arbetslös i Berlin.

Jag gillade dig i Filmkrönikan. Fan att de lade ner när de/du äntligen fått stuk på programmet.

Själv gillar jag film otroligt mycket, fast kanske inte så avancerade saker. Min favoritfilm "all time" tror jag är Lone Star. Mycket bra utom precis slutet. Sedan de mesta av bröderna Cohen. En annan filmmakare som jag gillar är Norman Jewison. (fast nu blev osäker på förnamnet)

2:34 em  
Blogger Unknown said...

Grattis.
/Anders.

6:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home