onsdag, april 08, 2009

Bra krönika om filmdistribution

Läste precis producenten Martin Jerns krönika på filmnyheterna.se. Han är en del av Malmögänget med filmare som bl.a. ligger bakom 14 suger (som jag diggar som fan), Du & jag och Manana (med premiär i maj). Det gänget och främst förstås killarna på Plattform (Ruben Östlund och Erik Hemmendorf m.fl.) och även de på Fasad (Jesper Ganslandt m.fl.) är verkligen orsaken till att jag hyser hopp för svensk film och filmindustri. De har verkligen förstått allting som vi vanliga konsumenter i vår ålder har förstått om vad man vill se och hur. Själv för jag konstant diskussioner (läs gnäller) kring det här med yngre folk i branschen, det finns ett sådant kompakt ointresse och en djup okunskap kring de här frågorna bland de flesta i den äldre generationen. Läs Martins insatta och välskrivna krönika här. Speciellt den sista meningen träffar hårt, extra mycket eftersom jag nu själv sitter på SFI (även om vi på Utlandsavdelningen ju inte riktigt sysslar med de här frågorna).