torsdag, oktober 12, 2006

Borat Movie Film


JAAAAAAAAAAAAA!!! Borat: Cultural Learnings of America to Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan är officiellt världens roligaste film. Någonsin! Jag har ont i ansiktet efter att ha vrålat av skratt från början till slut. Jag höll på att dö när förtexterna satte igång, det var så vansinnigt komiskt. Och sedan fortsatte det så i en och en halv timme. Borat sprutar oneliners som en trädgårdsslang som löpt amok och lyckas göra allt, och då menar jag ALLT, det sjuktaste du någonsin kommit på. Och allt det som vanliga dödliga icke-genier som man själv aldrig skulle kunna komma på.
Vill inte avslöja för mycket, men kan berätta att Borat blir kär i Pamela Anderson för att hon har "an asshole lika a 7 year old" och därför beger sig ut på en road trip i en gammal glassbil genom hela US and A. Han hinner träffa en sköldpanna (Is this a cat in a hat?), nakenbrottas med sin feta producent, visa upp sina "anti-pants" och jämföra en kvinnas blygdläppar med "a wizard´s sleeve". Behöver jag säga mer? Is nice! I like!

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Andrea! Kanske fel forum att ta upp detta men jag skulle gärna vilja höra lite hur du upplever det som finlandssvensk att bo i Stockholm? Håller på att fundera på en flytt från Helsingfors till Stockhom... Älskar staden och svenskar i allmänhet men vet inte hur det skulle vara att bo där. Blir man nånsin van vid att de tycker att man pratar som ett mumintroll eller...? :) Tacksam om du orkar svara!
P.S: Gillar din blogg och jobbet du gör på Filmkrönikan

12:09 em  
Anonymous Anonym said...

Du får vara glad för de gånger svenskarna tycker att du låter som mumintrollen. Det är betydligt mer påfrestande när de anser att man BRYTER på finska. Jag försöker bilda detta avlånga land när det gäller språk och språk, men bördan är tung... :o) Så välkommen hit till andra sidan viken!
//En finlandssvensk i exil

Andrea - du får ursäkta att jag svarar på frågor på din blogg!

9:58 em  
Blogger Andrea Reuter said...

Hej Anna! Sorry att det tagit sådan tid för mig att svara. Jag älskar verkligen att bo i Stockholm, kommer nog inte att flytta härifrån (nu har jag ju t.o.m. köpt lägenhet här). I början tyckte jag att de kulturella skillnaderna var rätt jobbiga, som att svenskar i jobbsammanhang bara ska snacka om vad de "känner" bla bla, när jag föredrar att säga ganska så rakt ut vad jag tycker. Men nu har jag vant mig. Håller helt med Sanna ang. idioter som inte vet skillnaden på finlandssvenska och finnar som bryter, men man måste bara acceptera faktumet att man blir en slags predikant vars roll är att lära den stackars obildade svenska massan om vår gemensamma historia. Vi är 6%, vi hörde till Sverige fram till 1809 m.m., allt detta kommer du att tvingas dra typ varje gång du träffar en ny människa. Kom bara ihåg att ändra din vokabulär så de förstår, t.ex. tog det mig typ ett halvår att inse att de inte förstår veckända eller ens veckoslut, här heter det helg. MEN, samtidigt säger 80 % av alla att finlandssvenska är deras absoluta favoritdialekt, så människor har en positiv inställning till dig OCH kommer ihåg dig, vilket ju är en stor fördel vad man än jobbar med. Jag kan inte annat än rekommendera en flytt, men håll dig ifrån Östermalm och häng mycket på Söder, det är verkligen bättre där, det är ingen myt.

9:21 em  
Anonymous Anonym said...

Vi kan bilda en enad front för att sprida budskapet. :o)
Man kan säkert ansöka om projektpengar från EU för sånt. He he.
Morjens!

10:33 fm  
Blogger Andrea Reuter said...

He he. Det bör vi absolut, arbetet tar aldrig slut så lite moralisk support är inte fel. Mark Levengood, Stina Ekblad, Stina Rautelin, André Wickström, the list goes on... World domination för finlandssvenskarna i Sverige (hm... Sweden domination menar jag ju nog i så fall), men anyway, det är planen. Wuahahahaaaa (diaboliskt skratt)! PS. Sorry pappa för att jag använder så mycket engelska...

1:04 em  
Anonymous Anonym said...

Vilken vision - finlandssvenskarna tar över. Ha haaa.
Du får nog snart lägga till ditt eget namn på listan. Du är ju på god väg: att göra sig hörd/sedd i tv är the key!
Trots att somliga inte betalar tv-avgiften...

10:46 em  
Anonymous Anonym said...

Tack så mycket för svaret båda två! Jep, det värsta är nog faktiskt när de inte hör skillnaden mellan att bryta på finska och finlandssvenska... Tror faktiskt att det kommer att bli en flytt till Stockholm om ett halvt år. Kul att då veta att man har några mumintrollssystrar i Svealandet! ;) Ajo, och Andrea, tack för tipset om Södermalm! Hört det förut också, verkar vara mycket mysigare än Östermalm.

10:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home